Walmart zet winkelmedewerkers in als koeriers | RetailDetail

Walmart zet winkelmedewerkers in als koeriers

Walmart zet winkelmedewerkers in als koeriers
Shutterstock

Walmart test bij drie winkels in New Jersey en Arkansas een nieuw systeem waarbij de medewerkers van die winkels worden ingezet als koeriers voor online bestellingen. Zij leveren de pakketten dan op weg van of naar hun werk.

Goedkoper en sneller

De medewerkers worden niet verplicht om mee te werken aan het nieuwe initiatief, maar kunnen wel iets extra verdienen als ze besluiten om dat wel te doen. Daarnaast krijgen ze een app waar ze hun routes op kunnen invoeren. De achtergrond van de medewerkers en hun voertuigen worden wel nog eens extra goed bekeken door Walmart.

 

Voor Walmart heeft het nieuwe systeem een aantal grote voordelen: om te beginnen wordt de ‘last mile’, traditioneel het duurste onderdeel van online verkoop, een stuk goedkoper. Daarnaast werden de meeste pakketjes in het pilootproject al na één dag geleverd, terwijl Walmart steevast belooft om bestellingen binnen twee dagen aan huis te leveren. De Amerikaanse warenhuisketen kan dus zowel sneller als goedkoper werken in het nieuwe systeem.

 

Als Walmart besluit om het systeem uit te rollen naar al haar winkels, dan betekent dat een fikse logistieke sprong voorwaarts. Zo beschikt de keten in de Verenigde Staten over 4.700 winkels en ongeveer 1,5 miljoen medewerkers. Daarnaast beschikt ze ook nog eens over 6.100 eigen vrachtwagens. Door die allemaal in te zetten hoopt ze de logistieke achterstand op grote concurrent Amazon goed te maken.

 

Als het plan van Walmart volledig in werking treedt, dan zullen online bestellingen met eigen vrachtwagens naar de winkels worden vervoerd en zal de laatste afhandeling gedaan worden door de medewerkers van die winkels. Als er toch te weinig eigen koeriers voor handen zijn, zullen normale koeriers het werk overnemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.