Walmartdochter ASDA gaat Europees inkopen via EMD

Walmartdochter ASDA gaat Europees inkopen via EMD

ASDA, de Britse dochter van Walmart, treedt toe tot de Europese strategische inkoopalliantie EMD. De zet is onderdeel van een agressieve strategie, die erop is gericht om structurele kostenverlagingen door te vertalen in lagere prijzen. Leveranciers zullen daar nadrukkelijk aan mee moeten betalen.

 

Nog scherpere prijzen

Door toe te treden tot EMD voegt ASDA 31 miljard euro aan inkoopvolume toe aan deze inkoopalliantie, die daarmee een Europese consumentenomzet van 178 miljard euro vertegenwoordigt. De Britse Walmartdochter zal hierdoor samen gaan inkopen met onder meer het Duitse Kaufland (onderdeel van de Schwarz Gruppe en zusterbedrijf van Lidl), het Franse Casino en het Nederlandse inkoopverbond Superunie.


"Voor alle fabrikanten van 'fast moving consumer goods' opent dit nieuwe mogelijkheden aan beide zijden van het Kanaal", schrijft EMD in het persbericht over de toetreding van ASDA. Maar het moge duidelijk zijn dat de primaire reden waarom een inkoopalliantie als EMD bestaat – inkoopbundeling om betere condities te bedingen – ertoe zal leiden dat leveranciers nog scherpere prijzen moeten bieden aan de bij EMD aangesloten retailers.

 

De stap van ASDA om tot EMD toe te treden, heeft alles te maken met de strategie om voortdurend in de kosten te snijden en deze door te vertalen in lagere consumentenprijzen. Het is in essentie de basis van de 'roll back'-strategie en de 'productivity loop' waarmee Walmart groot is geworden.

 

Teleurstellende cijfers verwacht

Desondanks heeft ook ASDA te lijden onder het succes van de Duitse discounters op de Britse markt. Volgende maand, als Walmart de nieuwe cijfers bekendmaakt, zal blijken hoe ASDA heeft gepresteerd in de belangrijke periode rond kerst en nieuwjaar. Volgens de analisten en experts zal ook ASDA aansluiten in de stoet retailers die teleurstellende cijfers moet rapporteren over de omzet tijdens de decemberse feestdagen. De eerste cijfers van de grote vier Britse retailers – naast ASDA zijn dat Tesco, Sainsbury's en Morrisons – worden in de loop van deze week verwacht.

 

Net zoals de overige grote retailers staat de omzet ook bij ASDA (de tweede Britse retailer, na marktleider Tesco) onder druk. ASDA heeft al vijf keer op rij een omzetdaling moeten rapporteren, omdat Britse klanten steeds meer de weg naar Aldi (Süd) en Lidl weten te vinden. Beide discounters zijn ook ijkpunten in de prijsstrategie van ASDA. In de Britse pers zei CEO Andy Clarke dat ASDA de goedkoopste van de grote retailers wil zijn, met een maximaal prijsverschil van vijf procent ten opzichte van Aldi en Lidl.

 

Radicale ingreep

Volgens Clarke is een radicale ingreep nodig om klanten terug te winnen. Daarom stelt hij een nieuwe ronde van structurele prijsverlagingen in het vooruitzicht. Daarin zal ASDA de komende jaren liefst 500 miljoen pond sterling (664 miljoen euro) investeren. Dit komt nog eens bovenop de investering van 1 miljard pond in prijsverlagingen, die ASDA in november 2013 aankondigde voor de vijf jaren tot en met 2018.

 

Clarke gaf dit weekend in de Britse pers al aan dat van dit miljard inmiddels zo'n 600 miljoen pond is geïnvesteerd. ASDA snijdt in assortimenten om de complexiteit en daarmee de kosten te reduceren, en het zal ook al naar de inkoopprijzen hebben gekeken. De investering heeft echter nog niet tot het gewenste resultaat geleid.

 

Vandaar dat ASDA nu de Europese inkoopkaart speelt, om door internationale krachtenbundeling verdere voordelen te onderhandelen. De leveranciers van ASDA en van de overige EMD-leden zullen zich dus ook in 2016 weer kunnen opmaken voor een jaar waarin de inkoopcondities op het scherpst van de snede worden uitgevochten.

Tags: