Wantrouwen tussen AH en franchisers groeit weer | RetailDetail

Wantrouwen tussen AH en franchisers groeit weer

Wantrouwen tussen AH en franchisers groeit weer

Het onderlinge wantrouwen tussen Albert Heijn en de aangesloten franchisers neemt weer toe. De ondernemers zijn zo gefrustreerd door het optreden van het hoofdkantoor in Zaandam dat ze dreigen bestaande afspraken in de prullenbak te deponeren.

Relatie terug naar onder het vriespunt

Daarmee lijkt de relatie tussen de ondernemers en het hoofdkantoor, die al jaren overhoop liggen over een nieuwe franchiseovereenkomst, weer volledig onderkoeld. Recent leek de zon juist door te breken, toen een overeenkomst op verschillende terreinen werd bereikt en een nieuwe franchiseovereenkomst dichtbij leek te zijn.

 

Een hekel punt blijft de snelle groei van de online omzet van het hoofdkantoor met de websupermarkt Albert.nl en afhaalpunten. Franchisers hebben daardoor het gevoel vanuit het eigen hoofdkantoor beconcurreerd te worden in hun marktgebied, vernam Distrifood van Ton Croiset van Uchelen, de directeur van de Vereniging van Albert Heijn-franchisenemers.

 

"Wij hebben over Albert.nl vorig jaar al afspraken gemaakt met AH. Die bestaan er onder meer uit dat de ondernemers een vergoeding krijgen als er wordt bezorgd bij klanten die wonen in het exclusiviteitsgebied van de ondernemer. De franchisegever heeft die afspraak echter nog steeds niet gehonoreerd. Dat willen ze pas doen als er ook afspraken zijn gemaakt over de onverdeelde marge en de modernisering van de financiële samenwerking", zegt Croiset van Uchelen.

 

Dat is volgens de directeur van het bureau van de franchisers, vorig jaar opgezet om de franchisers professioneel te ondersteunen, volkomen onterecht. "Naar onze overtuiging staan die onderwerpen volkomen los van elkaar en moeten ze dus ook apart worden behandeld. Het is een volkomen onterechte koppeling en het is niet de eerste keer dat dat gebeurt. Albert Heijn heeft de laatste tijd wel vaker de neiging om problemen op die manier niet op te willen lossen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.