Wantrouwen tussen AH en franchisers groeit weer

Wantrouwen tussen AH en franchisers groeit weer

Het onderlinge wantrouwen tussen Albert Heijn en de aangesloten franchisers neemt weer toe. De ondernemers zijn zo gefrustreerd door het optreden van het hoofdkantoor in Zaandam dat ze dreigen bestaande afspraken in de prullenbak te deponeren.

Relatie terug naar onder het vriespunt

Daarmee lijkt de relatie tussen de ondernemers en het hoofdkantoor, die al jaren overhoop liggen over een nieuwe franchiseovereenkomst, weer volledig onderkoeld. Recent leek de zon juist door te breken, toen een overeenkomst op verschillende terreinen werd bereikt en een nieuwe franchiseovereenkomst dichtbij leek te zijn.

 

Een hekel punt blijft de snelle groei van de online omzet van het hoofdkantoor met de websupermarkt Albert.nl en afhaalpunten. Franchisers hebben daardoor het gevoel vanuit het eigen hoofdkantoor beconcurreerd te worden in hun marktgebied, vernam Distrifood van Ton Croiset van Uchelen, de directeur van de Vereniging van Albert Heijn-franchisenemers.

 

"Wij hebben over Albert.nl vorig jaar al afspraken gemaakt met AH. Die bestaan er onder meer uit dat de ondernemers een vergoeding krijgen als er wordt bezorgd bij klanten die wonen in het exclusiviteitsgebied van de ondernemer. De franchisegever heeft die afspraak echter nog steeds niet gehonoreerd. Dat willen ze pas doen als er ook afspraken zijn gemaakt over de onverdeelde marge en de modernisering van de financiële samenwerking", zegt Croiset van Uchelen.

 

Dat is volgens de directeur van het bureau van de franchisers, vorig jaar opgezet om de franchisers professioneel te ondersteunen, volkomen onterecht. "Naar onze overtuiging staan die onderwerpen volkomen los van elkaar en moeten ze dus ook apart worden behandeld. Het is een volkomen onterechte koppeling en het is niet de eerste keer dat dat gebeurt. Albert Heijn heeft de laatste tijd wel vaker de neiging om problemen op die manier niet op te willen lossen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top