Wantrouwen tussen AH en franchisers groeit weer

Wantrouwen tussen AH en franchisers groeit weer

Het onderlinge wantrouwen tussen Albert Heijn en de aangesloten franchisers neemt weer toe. De ondernemers zijn zo gefrustreerd door het optreden van het hoofdkantoor in Zaandam dat ze dreigen bestaande afspraken in de prullenbak te deponeren.

Relatie terug naar onder het vriespunt

Daarmee lijkt de relatie tussen de ondernemers en het hoofdkantoor, die al jaren overhoop liggen over een nieuwe franchiseovereenkomst, weer volledig onderkoeld. Recent leek de zon juist door te breken, toen een overeenkomst op verschillende terreinen werd bereikt en een nieuwe franchiseovereenkomst dichtbij leek te zijn.

 

Een hekel punt blijft de snelle groei van de online omzet van het hoofdkantoor met de websupermarkt Albert.nl en afhaalpunten. Franchisers hebben daardoor het gevoel vanuit het eigen hoofdkantoor beconcurreerd te worden in hun marktgebied, vernam Distrifood van Ton Croiset van Uchelen, de directeur van de Vereniging van Albert Heijn-franchisenemers.

 

"Wij hebben over Albert.nl vorig jaar al afspraken gemaakt met AH. Die bestaan er onder meer uit dat de ondernemers een vergoeding krijgen als er wordt bezorgd bij klanten die wonen in het exclusiviteitsgebied van de ondernemer. De franchisegever heeft die afspraak echter nog steeds niet gehonoreerd. Dat willen ze pas doen als er ook afspraken zijn gemaakt over de onverdeelde marge en de modernisering van de financiële samenwerking", zegt Croiset van Uchelen.

 

Dat is volgens de directeur van het bureau van de franchisers, vorig jaar opgezet om de franchisers professioneel te ondersteunen, volkomen onterecht. "Naar onze overtuiging staan die onderwerpen volkomen los van elkaar en moeten ze dus ook apart worden behandeld. Het is een volkomen onterechte koppeling en het is niet de eerste keer dat dat gebeurt. Albert Heijn heeft de laatste tijd wel vaker de neiging om problemen op die manier niet op te willen lossen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top