Wantrouwen tussen AH en franchisers groeit weer

Wantrouwen tussen AH en franchisers groeit weer

Het onderlinge wantrouwen tussen Albert Heijn en de aangesloten franchisers neemt weer toe. De ondernemers zijn zo gefrustreerd door het optreden van het hoofdkantoor in Zaandam dat ze dreigen bestaande afspraken in de prullenbak te deponeren.

Relatie terug naar onder het vriespunt

Daarmee lijkt de relatie tussen de ondernemers en het hoofdkantoor, die al jaren overhoop liggen over een nieuwe franchiseovereenkomst, weer volledig onderkoeld. Recent leek de zon juist door te breken, toen een overeenkomst op verschillende terreinen werd bereikt en een nieuwe franchiseovereenkomst dichtbij leek te zijn.

 

Een hekel punt blijft de snelle groei van de online omzet van het hoofdkantoor met de websupermarkt Albert.nl en afhaalpunten. Franchisers hebben daardoor het gevoel vanuit het eigen hoofdkantoor beconcurreerd te worden in hun marktgebied, vernam Distrifood van Ton Croiset van Uchelen, de directeur van de Vereniging van Albert Heijn-franchisenemers.

 

"Wij hebben over Albert.nl vorig jaar al afspraken gemaakt met AH. Die bestaan er onder meer uit dat de ondernemers een vergoeding krijgen als er wordt bezorgd bij klanten die wonen in het exclusiviteitsgebied van de ondernemer. De franchisegever heeft die afspraak echter nog steeds niet gehonoreerd. Dat willen ze pas doen als er ook afspraken zijn gemaakt over de onverdeelde marge en de modernisering van de financiële samenwerking", zegt Croiset van Uchelen.

 

Dat is volgens de directeur van het bureau van de franchisers, vorig jaar opgezet om de franchisers professioneel te ondersteunen, volkomen onterecht. "Naar onze overtuiging staan die onderwerpen volkomen los van elkaar en moeten ze dus ook apart worden behandeld. Het is een volkomen onterechte koppeling en het is niet de eerste keer dat dat gebeurt. Albert Heijn heeft de laatste tijd wel vaker de neiging om problemen op die manier niet op te willen lossen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top