Wat u deze week niet mocht weten: het foodnieuws | RetailDetail

Wat u deze week niet mocht weten: het foodnieuws

Wat u deze week niet mocht weten: het foodnieuws

Het was in vele opzichten een interessante foodweek. Maar er stond een enorme olifant in de kamer, die niet bij naam mocht worden genoemd. Tenzij door ons, dan. Benieuwd? 

 

Ons olifantengeheugen

Nee, over de gesprekken tussen Ahold Delhaize en zijn grootste merkleveranciers lekte er deze week niets noemenswaardigs uit, voor de verandering. Tenzij dan dat de groep ook in de VS met gelijkaardige onderhandelingen zal starten. Wel publiceerde Ahold uitstekende cijfers voor het tweede kwartaal van dit jaar en mogen we binnen enkele maanden de eerste geconsolideerde cijfers van de fusiegroep verwachten. 


Bovendien speelde Delhaize ongewild een hoofdrol in nieuw onderzoek waarmee de KU Leven op de proppen kwam. Of nee, toch niet. Dat zit zo: KU Leuven bestudeerde een case uit 2009 waarbij een conflict tussen een grote retailer en een grote merkfabrikant in België leidde tot lege schappen in de winkels. In de paper die de onderzoekers hierover publiceerden, worden de namen van de betrokken bedrijven niet vermeld, op vraag van de dataprovider. Aan ons heeft die dataprovider echter niets gevraagd, en wij kennen onze dossiers. Ons olifantengeheugen had de olifant in de kamer dan ook snel in de mot, en als u het ook graag wil weten, dan klikt u gewoon hier, dus. Alweer een gratis service van RetailDetail Food, want wij rekenen niet eens bezorgkosten aan.

 

Loodgieter in de aanbieding


Een deel van het FMCG-nieuws deze week speelde zich af in Antwerpen. Zo meldde de Antwerpse Brouw Compagnie, bekend van haar Seefbier en Bootjesbier, dat ze een brouwerij gaat installeren in het Noorderpershuis, in de Antwerpse wijk 't Eilandje. Die brouwerij wordt deels gefinancierd door crowdfunding en bevindt zich op wandelafstand van het RetailDetail hoofdkwartier, wat perspectieven opent. 


Er gebeurt overigens wel meer op dat Eilandje, want ook Metro is er sinds deze week aanwezig met een mooie nieuwe winkel, waarin de horecagroothandel onder andere z’n eigen verse kruiden gaat kweken onder ledverlichting. Hip! 


Een groene bezorgdienst is één van de speerpunten van Metro. Ook Lunch Garden ziet potentieel in bezorgen. Een test met thuislevering in Drogenbos (op de parking, dus) bleek positief, de keten bekijkt nu hoe de dienst – die vijf euro kost – kan worden uitgebreid. Een dienst van een heel ander type werd dan weer verzonnen door Carrefour: in een Italiaanse stadssupermarkt kun je voortaan niet enkel een lunch maar ook een loodgieter bestellen. Een razend interessante kijk op convenience, als u het ons vraagt. 

 

Pinda’s en speculoos


Minder leuk nieuws kwam van AB InBev: de integratie van SAB Miller zou wel 5.500 jobs gaan kosten. In fases, voegt de brouwer daaraan toe, alsof het dan geen probleem zou zijn. Nu ja, eten en gegeten worden, dat is het leven in de food. Culinor, de maaltijdproducent die recent collega Vaco overnam, is nu op zijn beurt verkocht, aan de Zwitserse levensmiddelenproducent Orior. Intussen brak er paniek uit in Nederland: de pindaoogst is mislukt en er dreigt een schaarste aan pindakaas. Een nationale ramp! Mogen wij als alternatief een potje speculoospasta suggereren? De afgelopen week verschenen er namelijk absolute topcijfers van Lotus Bakeries


De speculoosjes van Lotus liggen nog niet bij Aldi, voor zover wij weten, maar de merken die daar wél liggen, hebben in elk geval ondervonden dat ze daar bij Colruyt niet mee lachen: de prijs ging omlaag, zoals te verwachten en te voorzien was. De temperatuur daarentegen ging deze week te hoog om goed te zijn. Normaal staan supermarkten te springen om mooi zomerweer, maar als het té warm wordt om te barbecueën, dan is het ook weer niet goed. Zo is het altijd wat. Maar u hoort ons niet klagen hoor, wij hebben airco en een vrieskast vol ijsjes, en we verheugen ons nu al op het nieuwsoverzicht van volgende week – een week waarin opnieuw een nummer van onze onvolprezen RetailDetail Food krant zal verschijnen. Tot dan!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.