Waterloo wil geen Lidl | RetailDetail

Waterloo wil geen Lidl

Waterloo wil geen Lidl

Het gemeentebestuur van Waterloo blijft strijd voeren tegen de mogelijke komst van een filiaal van discountketen Lidl. Vorige week deelde Jean-Claude Marcourt, minister van Economie, nog een vergunning uit voor de bouw van het project.

 

Overaanbod

Dankzij de stedenbouwkundige en de socio-economische vergunningen die Lidl heeft gekregen, kunnen ze in principe beginnen aan de bouw van een nieuwe supermarkt met een oppervlakte van 1.400 vierkante meter.

 

Nochtans zijn ze in Waterloo helemaal niet te vinden voor de komst van nog een supermarkt. Schepen van stedenbouw, Cédric Tumelaire, wijst erop dat de stad momenteel al beschikt over 14 supermarkten en dat er dus eerder sprake is van een overaanbod, dan dat er nood is aan nog een winkel.

 

“Door het negeren van al het negatieve advies van de verschillende instanties en de gemeente Waterloo, positioneert de minister zich als de enige rechter voor de goede organisatie van het grondgebied Waterloo”, aldus Tumelaire aan Le Soir.

 

Hij vreest dat de komst van nog een supermarkt de andere winkels in de stad zal schaden, waardoor die mogelijk de deuren moeten sluiten of er banen verloren kunnen gaan. Het gemeentebestuur heeft dan ook een vraag tot nietigverklaring ingediend bij de Raad van State, om de goedkeuring van de vergunningen tegen te gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.