Week voor kerst levert supermarkten record op | RetailDetail

Week voor kerst levert supermarkten record op

Week voor kerst levert supermarkten record op

De Nederlandse supermarkten hebben in de week voor Kerstmis hun beste weekomzet in de geschiedenis geboekt. In totaal ging er voor 825 miljoen euro aan levensmiddelen langs de kassa. Daarmee wordt het vorige record met liefst 9,3 procent geklopt, meldt marktonderzoeksbureau SymphonyIRI.

Het vorige record stamt van eerder dit jaar, in de laatste week voor Pasen. Vergeleken met het kerstfeest van vorig jaar is er zelfs sprake van een explosieve stijging: in 2010 bedroeg de omzet in de aanloop naar het kerstfeest 721,2 miljoen euro. In twee jaar tijd is de groei zelfs meer dan 150 miljoen euro.

 

De onderzoekers van SymphonyIRI noemen verschillende redenen voor de topkerst voor supermarkten. Omdat kerstmis dit jaar precies in het weekeinde viel, hadden klanten deze keer een volle week de tijd om hun kerstinkopen te doen. Daarnaast hebben vanwege de economische crisis waarschijnlijk meer mensen de feestdagen thuis gevierd en hebben supermarkten hun aanbod aan luxe - en daarmee duurdere producten - verder uitgebreid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.