Week voor kerst levert supermarkten record op

Week voor kerst levert supermarkten record op

De Nederlandse supermarkten hebben in de week voor Kerstmis hun beste weekomzet in de geschiedenis geboekt. In totaal ging er voor 825 miljoen euro aan levensmiddelen langs de kassa. Daarmee wordt het vorige record met liefst 9,3 procent geklopt, meldt marktonderzoeksbureau SymphonyIRI.

Het vorige record stamt van eerder dit jaar, in de laatste week voor Pasen. Vergeleken met het kerstfeest van vorig jaar is er zelfs sprake van een explosieve stijging: in 2010 bedroeg de omzet in de aanloop naar het kerstfeest 721,2 miljoen euro. In twee jaar tijd is de groei zelfs meer dan 150 miljoen euro.

 

De onderzoekers van SymphonyIRI noemen verschillende redenen voor de topkerst voor supermarkten. Omdat kerstmis dit jaar precies in het weekeinde viel, hadden klanten deze keer een volle week de tijd om hun kerstinkopen te doen. Daarnaast hebben vanwege de economische crisis waarschijnlijk meer mensen de feestdagen thuis gevierd en hebben supermarkten hun aanbod aan luxe - en daarmee duurdere producten - verder uitgebreid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top