Week voor kerst levert supermarkten record op

Week voor kerst levert supermarkten record op

De Nederlandse supermarkten hebben in de week voor Kerstmis hun beste weekomzet in de geschiedenis geboekt. In totaal ging er voor 825 miljoen euro aan levensmiddelen langs de kassa. Daarmee wordt het vorige record met liefst 9,3 procent geklopt, meldt marktonderzoeksbureau SymphonyIRI.

Het vorige record stamt van eerder dit jaar, in de laatste week voor Pasen. Vergeleken met het kerstfeest van vorig jaar is er zelfs sprake van een explosieve stijging: in 2010 bedroeg de omzet in de aanloop naar het kerstfeest 721,2 miljoen euro. In twee jaar tijd is de groei zelfs meer dan 150 miljoen euro.

 

De onderzoekers van SymphonyIRI noemen verschillende redenen voor de topkerst voor supermarkten. Omdat kerstmis dit jaar precies in het weekeinde viel, hadden klanten deze keer een volle week de tijd om hun kerstinkopen te doen. Daarnaast hebben vanwege de economische crisis waarschijnlijk meer mensen de feestdagen thuis gevierd en hebben supermarkten hun aanbod aan luxe - en daarmee duurdere producten - verder uitgebreid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top