Weetabix krijgt nieuwe eigenaar | RetailDetail

Weetabix krijgt nieuwe eigenaar

Weetabix krijgt nieuwe eigenaar
Shutterstock

Het Chinese Bright Food heeft ontbijtgranenfabrikant Weetabix verkocht aan het Amerikaanse Post Holdings. Dat krijgt nu 60% van de aandelen in handen, de overige 40% zitten bij de Chinese investeringsfirma Baring Private Equity Asia.

Joint venture voor China

Post Holdings legt 1,4 miljard pond (1,7 miljard euro) neer voor Weetabix, dat nog maar sinds 2012 voor 60% in handen was van Bright Food. Toen namen de Amerikanen immers de meerderheid van de aandelen over van investeringsfonds Lion Capital. Het doel was om de ontbijtgranen van het Britse merk populair te maken in China, maar Bright Food is daar nooit echt in geslaagd.

 

Post Holdings en Bright Food gaan nu wel een joint venture opzetten, samen met een investeringsfonds als derde partij, om de activiteiten van Weetabix in China te beheren.

 

Weetabix werd in het Verenigd Koninkrijk opgericht en wordt momenteel verkocht in meer dan negentig landen. Toch wordt het grootste deel van de omzet nog steeds in het thuisland gehaald. Vorig jaar presteerde het merk niet bijzonder goed: de omzet daalde met 1,6% en de winst viel zelfs met 15% terug naar 84,6 miljoen pond (iets meer dan honderd miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.