Welke foodinnovaties liggen morgen op ons bord? | RetailDetail

Welke foodinnovaties liggen morgen op ons bord?

Welke foodinnovaties liggen morgen op ons bord?

De wedstrijd Gouden Tavola bekroont de beste innovaties in voeding en bepaalt mee wat morgen op het bord of in het glas van de consument komt. Sopraco, Bleuzé-Interfood en R&D Food Revolution vallen dit jaar in de prijzen. 

 

Vakjury oordeelt

De wedstrijd wordt georganiseerd naar aanleiding van Tavola, de vakbeurs van de fijne en verse voeding, die sinds 1982 elke 2 jaar in Kortrijk Xpo plaatsvindt. Voor deze editie werden 107 producten ingezonden door 67 verschillende producenten. Ze werden beoordeeld door een vakjury van inkopers, verantwoordelijken uit de gastronomie, reclamewereld, merkontwikkeling en leden van de vakpers.


Er zijn vier winnaars en acht genomineerden in vier categorieën: Retail, Delicatessen, Traiteur en Foodservice.

 

Gouden Tavola Retail: Kalfsspek van Sopraco

Onder het merk Paul’s Meat introduceert Sopraco Kalfsspek: fijn kalfsvlees met gezondere vetten en een laag zoutgehalte in een moderne verpakking. Het product is lichter verteerbaar, magerder én heeft toch de traditionele smaak van spek. Mensen die geen varkensvlees mogen of willen eten kunnen nu wel genieten van de (h)eerlijke smaak van spek.


Nominaties in de categorie Retail gingen naar Flower Sprout van Belorta, een kruising tussen spruitjes en boerenkool, en naar Duo Snack van Nikita, een verse, lichte snack in twee laagjes, op basis van yoghurt en een graanproduct (taboulé, quinoa of quinori). 

 

Gouden Tavola Delicatessen: Shrubs by Ediks van Bleuzé-Interfood

Deze fruit-azijnsiroop op basis van 100 % natuurlijke grondstoffen is vrij van kunstmatige toevoegingen en bevat enkel suikers afkomstig uit de natuurlijke vrucht. Shrubs fruit-azijnsiroop kan als basis dienen voor een frisse drank of als natuurlijke smaakmaker worden gebruikt in desserts of culinaire gerechten. 


Nominaties in de categorie Delicatessen gingen naar de ‘We Love Biscuits’ Collection van Didess, ultralichte koekjes in een designblik, en naar ‘Stoemp Krokant’ van Altoni Kelderman: krokante, met stoemp gevulde aardappelballetjes, verkrijgbaar in een aantal variaties, van bintje pastinaak tot truffelaardappel met shiitake.  


Gouden Tavola Foodservice: Cocktail Foam van R&D Food Revolution

Een stevige schuimkraag op je cocktail? Dat kan dankzij een eindeloos gamma Cocktail Foams in spuitbus, op basis van de nieuwste smaakcombinaties (limoen, koriander, yuzu, komkommer…) maar ook op basis van bekende dranksoorten als Rum, Gin, Sangria, Wodka, Cointreau, Tequila en Pina Colada.


Nominaties in de categorie Foodservice waren er voor de verrassende bladerdeegvellen met creatief printmotief van Van Marcke en voor de Beulingterrine met Tong, een creatie van De Laet & Van Haver. 

 

Gouden Tavola Traiteur: Pickles van R&D Food Revolution

Deze picklescrèmes verzoenen wereldsmaken met originele Belgische recepten. Ze kunnen op diverse manieren gebruikt of verwerkt worden: rechtstreeks uit de pot als dipsaus, als crème op toastjes, om gerechten te verrijken met smaakbommetjes of om mayonaise op smaak te brengen.


In de categorie Traiteur gingen de nominaties naar voorgegaarde Kipcakes van Chicken Masters of Belgium en naar Dolce Zero van De Laet & Van Haver, een eigenzinnige kijk op carpaccio met een toets van praline en koffie.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.