Welke foodinnovaties liggen morgen op ons bord? | RetailDetail

Welke foodinnovaties liggen morgen op ons bord?

Welke foodinnovaties liggen morgen op ons bord?

De wedstrijd Gouden Tavola bekroont de beste innovaties in voeding en bepaalt mee wat morgen op het bord of in het glas van de consument komt. Sopraco, Bleuzé-Interfood en R&D Food Revolution vallen dit jaar in de prijzen. 

 

Vakjury oordeelt

De wedstrijd wordt georganiseerd naar aanleiding van Tavola, de vakbeurs van de fijne en verse voeding, die sinds 1982 elke 2 jaar in Kortrijk Xpo plaatsvindt. Voor deze editie werden 107 producten ingezonden door 67 verschillende producenten. Ze werden beoordeeld door een vakjury van inkopers, verantwoordelijken uit de gastronomie, reclamewereld, merkontwikkeling en leden van de vakpers.


Er zijn vier winnaars en acht genomineerden in vier categorieën: Retail, Delicatessen, Traiteur en Foodservice.

 

Gouden Tavola Retail: Kalfsspek van Sopraco

Onder het merk Paul’s Meat introduceert Sopraco Kalfsspek: fijn kalfsvlees met gezondere vetten en een laag zoutgehalte in een moderne verpakking. Het product is lichter verteerbaar, magerder én heeft toch de traditionele smaak van spek. Mensen die geen varkensvlees mogen of willen eten kunnen nu wel genieten van de (h)eerlijke smaak van spek.


Nominaties in de categorie Retail gingen naar Flower Sprout van Belorta, een kruising tussen spruitjes en boerenkool, en naar Duo Snack van Nikita, een verse, lichte snack in twee laagjes, op basis van yoghurt en een graanproduct (taboulé, quinoa of quinori). 

 

Gouden Tavola Delicatessen: Shrubs by Ediks van Bleuzé-Interfood

Deze fruit-azijnsiroop op basis van 100 % natuurlijke grondstoffen is vrij van kunstmatige toevoegingen en bevat enkel suikers afkomstig uit de natuurlijke vrucht. Shrubs fruit-azijnsiroop kan als basis dienen voor een frisse drank of als natuurlijke smaakmaker worden gebruikt in desserts of culinaire gerechten. 


Nominaties in de categorie Delicatessen gingen naar de ‘We Love Biscuits’ Collection van Didess, ultralichte koekjes in een designblik, en naar ‘Stoemp Krokant’ van Altoni Kelderman: krokante, met stoemp gevulde aardappelballetjes, verkrijgbaar in een aantal variaties, van bintje pastinaak tot truffelaardappel met shiitake.  


Gouden Tavola Foodservice: Cocktail Foam van R&D Food Revolution

Een stevige schuimkraag op je cocktail? Dat kan dankzij een eindeloos gamma Cocktail Foams in spuitbus, op basis van de nieuwste smaakcombinaties (limoen, koriander, yuzu, komkommer…) maar ook op basis van bekende dranksoorten als Rum, Gin, Sangria, Wodka, Cointreau, Tequila en Pina Colada.


Nominaties in de categorie Foodservice waren er voor de verrassende bladerdeegvellen met creatief printmotief van Van Marcke en voor de Beulingterrine met Tong, een creatie van De Laet & Van Haver. 

 

Gouden Tavola Traiteur: Pickles van R&D Food Revolution

Deze picklescrèmes verzoenen wereldsmaken met originele Belgische recepten. Ze kunnen op diverse manieren gebruikt of verwerkt worden: rechtstreeks uit de pot als dipsaus, als crème op toastjes, om gerechten te verrijken met smaakbommetjes of om mayonaise op smaak te brengen.


In de categorie Traiteur gingen de nominaties naar voorgegaarde Kipcakes van Chicken Masters of Belgium en naar Dolce Zero van De Laet & Van Haver, een eigenzinnige kijk op carpaccio met een toets van praline en koffie.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen.