Welke supermarkt zal sneuvelen in Zonhoven? | RetailDetail

Welke supermarkt zal sneuvelen in Zonhoven?

Welke supermarkt zal sneuvelen in Zonhoven?

Woensdag opent Albert Heijn in Zonhoven zijn 41ste winkel. Colruyt is er op zoek naar een groter pand. Lidl, Spar, Aldi, Alvo en AD Delhaize zetten zich schrap. Waanzin, daarover is iedereen het eens. Wie gaat het eerst kopje onder? 

 

Leegstand in centrum

Zeven supermarkten voor een gemeente met dik 20.000 inwoners? Dan mag de koopkracht er nog redelijk zijn, je krijgt het niet rond gerekend. Enkel Carrefour is niet in Zonhoven aanwezig – maar wel op een boogscheut, in Hasselt met een hypermarkt en in Houthalen met een 'market'. Dat er minstens één supermarkt zal sneuvelen in Zonhoven, daaraan twijfelt niemand.


Binnen de gemeenteraad van Zonhoven was er nochtans niet bepaald eensgezindheid over een vergunning voor Albert Heijn. Niet enkel omdat het verzadigingspunt voor supermarkten al ruim overschreden is, maar ook omdat de nieuwe winkel langs de Heuveneindeweg komt, buiten de dorpskern. Die straat dreigt een echte baanwinkelboulevard te worden, want meer winkelketens tonen interesse en projectontwikkelaars kopen er gronden op. Intussen stijgt de leegstand in het centrum. 

 

Verdringingsstrategie

Eén ding is duidelijk: hier spelen de foodretailers een pure, harde verdringingsstrategie. En dan is de vraag: wie wordt het kind van de rekening? Buurman Lidl? Of toch AD Delhaize, geen 500 meter verderop? Mooie winkel, maar de geschiedenis leert dat Delhaize kwetsbaar is bij de komst van een Albert Heijn in de onmiddellijke omgeving. 


De zaak werd een jaar geleden verkocht door voormalig eigenaar Luc Van Esch. “Net op tijd”, klinkt hij opgelucht in Het Belang van Limburg. De situatie is volgens hem economisch onhoudbaar. Op korte termijn komen er jobs bij, maar op de langere termijn zullen er meer verdwijnen. “Albert Heijn is heel zeker dat het één van de anderen kan wegconcurreren.”


Dat Albert Heijn ondanks de fusie met Delhaize toch heeft doorgezet met deze locatie, terwijl het andere projecten wel opgaf, is opmerkelijk. En dat geen van beide verkooppunten op het lijstje af te stoten winkels kwam, geeft evenzeer te denken. Al is de kans groot dat het in de praktijk op hetzelfde neerkomt. Twee franchisenemers mogen het met elkaar uitvechten. Collateral damage

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.