Wervingsstop bij Albert Heijn België | RetailDetail

Wervingsstop bij Albert Heijn België

Wervingsstop bij Albert Heijn België

Albert Heijn België neemt voorlopig geen werknemers met vaste contracten meer aan. Op die manier hoopt de distributeur getroffen medewerkers uit de acht vestigingen die de groep van de hand moet doen, elders een baan te kunnen geven.

Toekomst 453 medewerkers op het spel

Gisteren zaten vakbonden en directie bij Albert Heijn België een eerste keer samen om de toekomst te bespreken van de 453 medewerkers uit de acht vestigingen die de groep moet afstoten. Dinsdag heeft de Belgische Mededingingsautoriteit de fusie tussen Delhaize en Ahold goedgekeurd, op voorwaarde dat acht Albert Heijn-winkels en vijf Delhaize-vestigingen sluiten. Een concrete timing is er niet: mogelijk blijven de winkels nog tot eind dit jaar open.

 

"De Mededingingsautoriteit heeft enkel probleemzones aangeduid en Ahold heeft beslist welke vestigingen zullen verdwijnen", zegt Thomas Baeyens van de socialistische vakbond BBTK aan persbureau Belga. "Dat 8 van de 31 geïntegreerde winkels verdwijnen, wijst volgens ons op een uitdoofscenario voor geïntegreerde winkels." Feit is dat Albert Heijn voorlopig geen vergunningen meer heeft om nog nieuwe winkels te openen.

 

Volgens de bonden heeft de directie alvast toegezegd geen nieuwe vaste contracten meer aan te werven. Waar er plaatsen vrijkomen, zulen die prioritair naar de getroffen medewerkers gaan, klinkt het.

 

Op 5 april staat een nieuwe vergadering gepland. Daar hopen de bonden antwoorden te krijgen op hun vragen. Behalve een premie om de betrokkenen gemotiveerd te houden, eisen de bonden ook het behoud van dezelfde loon- en arbeidsvoorwaarden bij een nieuwe eigenaar. Ze wijzen erop dat werknemers uit de geïntegreerde winkels onder een ander paritair comité vallen dan hun collega’s in de franchisewinkels, waardoor ze betere loon- en arbeidsvoorwaarden genieten. En die willen ze kost wat kost behouden zien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.