Wessanen krijgt Franse topman | RetailDetail

Wessanen krijgt Franse topman

Wessanen krijgt Franse topman

Het Nederlandse natuurvoedingsconcern Wessanen krijgt een nieuwe topman. De Fransman Christophe Barnouin volgt Piet Hein Merckens op, van wie eerder deze maand al bekend werd dat hij geen tweede termijn krijgt aan de top van het bedrijf.

Bestuursstructuur wordt versimpeld

Wessanen is actief in Europa en de Verenigde Staten met merken als Zonnatura, Bjorg, Whole Earth en Clipper Teas. De onderneming is ook eigenaar van Natuurwinkel en Gooodyfooods, twee biologische supermarktketens. Barnouin is nu nog de hoogste baas bij de Franse en Italiaanse activiteiten van de onderneming. Financieel topman Ronald Merckx blijft wel in functie bij de beursgenoteerde onderneming.

 

De wijzigingen bij Wessanen gaan verder dan alleen een wisseling aan de top. Zo moet de bestuursstructuur worden omgezet naar een zogenoemd 'one tier board'. In de voorgestelde structuur krijgen niet-uitvoerende bestuurders, de huidige commissarissen, meer invloed omdat de raad van bestuur en de raad van commissarissen worden samengevoegd. President-commissaris Frank Koffrie moet worden benoemd als niet-uitvoerend voorzitter.

 

De nieuwe structuur en de benoeming van Barnouin moeten begin volgend jaar nog worden goedgekeurd door de aandeelhoudersvergadering. Volgens de onderneming zou de nieuwe structuur beter passen bij haar groeidoelstellingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.