Wessanen krijgt Franse topman | RetailDetail

Wessanen krijgt Franse topman

Wessanen krijgt Franse topman

Het Nederlandse natuurvoedingsconcern Wessanen krijgt een nieuwe topman. De Fransman Christophe Barnouin volgt Piet Hein Merckens op, van wie eerder deze maand al bekend werd dat hij geen tweede termijn krijgt aan de top van het bedrijf.

Bestuursstructuur wordt versimpeld

Wessanen is actief in Europa en de Verenigde Staten met merken als Zonnatura, Bjorg, Whole Earth en Clipper Teas. De onderneming is ook eigenaar van Natuurwinkel en Gooodyfooods, twee biologische supermarktketens. Barnouin is nu nog de hoogste baas bij de Franse en Italiaanse activiteiten van de onderneming. Financieel topman Ronald Merckx blijft wel in functie bij de beursgenoteerde onderneming.

 

De wijzigingen bij Wessanen gaan verder dan alleen een wisseling aan de top. Zo moet de bestuursstructuur worden omgezet naar een zogenoemd 'one tier board'. In de voorgestelde structuur krijgen niet-uitvoerende bestuurders, de huidige commissarissen, meer invloed omdat de raad van bestuur en de raad van commissarissen worden samengevoegd. President-commissaris Frank Koffrie moet worden benoemd als niet-uitvoerend voorzitter.

 

De nieuwe structuur en de benoeming van Barnouin moeten begin volgend jaar nog worden goedgekeurd door de aandeelhoudersvergadering. Volgens de onderneming zou de nieuwe structuur beter passen bij haar groeidoelstellingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.