Wessanen slankt af: 300 banen verdwijnen | RetailDetail

Wessanen slankt af: 300 banen verdwijnen

Wessanen slankt af: 300 banen verdwijnen
Royal Wessanen NV gaat een omvangrijke reorganisatie doorvoeren, waarbij in totaal 300 banen in Europa verdwijnen. Dat maakte het voedingsmiddelenconcern vandaag bekend.

Wessanen slankt af: 300 banen verdwijnen

 

Royal Wessanen NV gaat een omvangrijke reorganisatie doorvoeren, waarbij in totaal 300 banen in Europa verdwijnen. Dat maakte het voedingsmiddelenconcern vandaag bekend.

 

Favory sluit fabriek

In de divisie Frozen Foods voegt Wessanen de ondernemingen Beckers en Favory samen met als doel de positie op de Benelux-markt te versterken, de winstgevendheid te verbeteren en om sneller en beter te kunnen inspelen op veranderingen in de markt. Omdat de integratie effect heeft op de afdelingen marketing & sales, uitvoering, financiën en human resources, zal de Favory fabriek in Deurne in maart 2013 sluiten. Daardoor komen er 110 werknemers op straat te staan.

 

Nog eens 190 banen weg

De reorganisatie heeft effect op de gehele organisatie van Wessanen, waardoor er nog eens 190 arbeidsplaatsen verdeeld over het hele concern verloren gaan, onder meer op het hoofdkantoor in Amsterdam. Wessanen zegt ‘meer focus’ in de activiteiten te willen aanbrengen en de processen te willen versimpelen. Volgens Piet Hein Merckens (CEO) is er de afgelopen tijd indringend gekeken naar hoe de structuur en kosten kunnen worden aangepast aan de veranderde markt.

 

Miljoenenbesparing

Een woordvoerder van het concern liet aan het ANP weten dat er onder meer lagen worden weggehaald en dat zaken die lokaal werden afgehandeld meer worden gecentraliseerd. Zo wordt de levering van producten aan supermarkten in Duitsland gecentraliseerd en versimpeld.

 

Het is nog niet bekend hoeveel van de 190 banen in Nederland komen te vervallen. Het concern gaat eerst in overleg met vakbonden en ondernemingsraad. De kostenbesparingen moeten opgeteld vanaf 2014 een jaarlijkse besparing opleveren van 15 miljoen euro. De eenmalige kosten van de reorganisaties bedragen 24 miljoen euro.

 

Favory sluit fabriek

In de divisie Frozen Foods voegt Wessanen de ondernemingen Beckers en Favory samen met als doel de positie op de Benelux-markt te versterken, de winstgevendheid te verbeteren en om sneller en beter te kunnen inspelen op veranderingen in de markt. Omdat de integratie effect heeft op de afdelingen marketing & sales, uitvoering, financiën en human resources, zal de Favory-fabriek in Deurne in maart 2013 sluiten. Daardoor komen er 110 werknemers op straat te staan.

 

Nog eens 190 banen weg

De reorganisatie heeft effect op de gehele organisatie van Wessanen, waardoor er nog eens 190 arbeidsplaatsen verdeeld over het hele concern verloren gaan, onder meer op het hoofdkantoor in Amsterdam. Wessanen zegt ‘meer focus’ in de activiteiten te willen aanbrengen en de processen te willen versimpelen. Volgens Piet Hein Merckens (CEO) is er de afgelopen tijd indringend gekeken naar hoe de structuur en kosten kunnen worden aangepast aan de veranderde markt.

 

Miljoenenbesparing

Een woordvoerder van het concern liet aan het ANP weten dat er onder meer lagen worden weggehaald en dat zaken die lokaal werden afgehandeld meer worden gecentraliseerd. Zo wordt de levering van producten aan supermarkten in Duitsland gecentraliseerd en versimpeld.

 

Het is nog niet bekend hoeveel van de 190 banen in Nederland komen te vervallen. Het concern gaat eerst in overleg met vakbonden en ondernemingsraad. De kostenbesparingen moeten opgeteld vanaf 2014 een jaarlijkse besparing opleveren van 15 miljoen euro. De eenmalige kosten van de reorganisaties bedragen 24 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.