Wessanen slankt af: 300 banen verdwijnen

Wessanen slankt af: 300 banen verdwijnen
Royal Wessanen NV gaat een omvangrijke reorganisatie doorvoeren, waarbij in totaal 300 banen in Europa verdwijnen. Dat maakte het voedingsmiddelenconcern vandaag bekend.

Wessanen slankt af: 300 banen verdwijnen

 

Royal Wessanen NV gaat een omvangrijke reorganisatie doorvoeren, waarbij in totaal 300 banen in Europa verdwijnen. Dat maakte het voedingsmiddelenconcern vandaag bekend.

 

Favory sluit fabriek

In de divisie Frozen Foods voegt Wessanen de ondernemingen Beckers en Favory samen met als doel de positie op de Benelux-markt te versterken, de winstgevendheid te verbeteren en om sneller en beter te kunnen inspelen op veranderingen in de markt. Omdat de integratie effect heeft op de afdelingen marketing & sales, uitvoering, financiën en human resources, zal de Favory fabriek in Deurne in maart 2013 sluiten. Daardoor komen er 110 werknemers op straat te staan.

 

Nog eens 190 banen weg

De reorganisatie heeft effect op de gehele organisatie van Wessanen, waardoor er nog eens 190 arbeidsplaatsen verdeeld over het hele concern verloren gaan, onder meer op het hoofdkantoor in Amsterdam. Wessanen zegt ‘meer focus’ in de activiteiten te willen aanbrengen en de processen te willen versimpelen. Volgens Piet Hein Merckens (CEO) is er de afgelopen tijd indringend gekeken naar hoe de structuur en kosten kunnen worden aangepast aan de veranderde markt.

 

Miljoenenbesparing

Een woordvoerder van het concern liet aan het ANP weten dat er onder meer lagen worden weggehaald en dat zaken die lokaal werden afgehandeld meer worden gecentraliseerd. Zo wordt de levering van producten aan supermarkten in Duitsland gecentraliseerd en versimpeld.

 

Het is nog niet bekend hoeveel van de 190 banen in Nederland komen te vervallen. Het concern gaat eerst in overleg met vakbonden en ondernemingsraad. De kostenbesparingen moeten opgeteld vanaf 2014 een jaarlijkse besparing opleveren van 15 miljoen euro. De eenmalige kosten van de reorganisaties bedragen 24 miljoen euro.

 

Favory sluit fabriek

In de divisie Frozen Foods voegt Wessanen de ondernemingen Beckers en Favory samen met als doel de positie op de Benelux-markt te versterken, de winstgevendheid te verbeteren en om sneller en beter te kunnen inspelen op veranderingen in de markt. Omdat de integratie effect heeft op de afdelingen marketing & sales, uitvoering, financiën en human resources, zal de Favory-fabriek in Deurne in maart 2013 sluiten. Daardoor komen er 110 werknemers op straat te staan.

 

Nog eens 190 banen weg

De reorganisatie heeft effect op de gehele organisatie van Wessanen, waardoor er nog eens 190 arbeidsplaatsen verdeeld over het hele concern verloren gaan, onder meer op het hoofdkantoor in Amsterdam. Wessanen zegt ‘meer focus’ in de activiteiten te willen aanbrengen en de processen te willen versimpelen. Volgens Piet Hein Merckens (CEO) is er de afgelopen tijd indringend gekeken naar hoe de structuur en kosten kunnen worden aangepast aan de veranderde markt.

 

Miljoenenbesparing

Een woordvoerder van het concern liet aan het ANP weten dat er onder meer lagen worden weggehaald en dat zaken die lokaal werden afgehandeld meer worden gecentraliseerd. Zo wordt de levering van producten aan supermarkten in Duitsland gecentraliseerd en versimpeld.

 

Het is nog niet bekend hoeveel van de 190 banen in Nederland komen te vervallen. Het concern gaat eerst in overleg met vakbonden en ondernemingsraad. De kostenbesparingen moeten opgeteld vanaf 2014 een jaarlijkse besparing opleveren van 15 miljoen euro. De eenmalige kosten van de reorganisaties bedragen 24 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top