Wessanen wil meer Clippers vangen

Wessanen wil meer Clippers vangen

Wessanen wil het vorig jaar overgenomen Britse theemerk Clipper in Nederlandse supermarkten plaatsen. Daarnaast jaagt het bedrijf op meer overnames van fabrikanten van biologische producten.

 Stappen vooruit in VK en Frankrijk

Volgens Piet Hein Merckens, die sinds 2010 topman is bij Wessanen, was de overname van het Britse organische theemerk Clipper afgelopen voorjaar een hoogtepunt en de weg vooruit voor Wessanen. Merckens wil van Wessanen een bedrijf maken dat zijn leidende positie op de Europese markt van organische voeding volledig kan uitspelen.

 

Het snelle invoegen van de theedochter in de eigen organisatie leidde mede tot hogere verkopen in het Verenigd Koninkrijk, waar het merk de omzet met 11 procent opvoerde. Daarnaast kon het merk worden geïntroduceerd bij de grote Franse supermarktketens Leclerc en Casino. "In Nederland zijn we in gesprek met de grootste supermarkt van het land", zegt Merckens.

 

De eigen winkels van Wessanen, onder de formules Natuurwinkel en Gooodyfooods, moesten daarentegen het afgelopen jaar stevig aan omzet inleveren. Inmiddels grijpt Merckens stevig in in deze divisie, waarbij onder meer de formule Gooodyfooods uit de markt wordt genomen. Wessanen heeft veel last van de opmars van concurrent Ekoplaza, dat juist recent met uitstekende jaarcijfers naar buiten kwam en nog voor de zomer een landelijk opererende webwinkel in de lucht wil hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour volgende overnameprooi Amazon?

26/09/2017

Volgens groeiende geruchten aast Amazon na de overname van Whole Foods ook op Carrefour. Het aandeel van de Franse distributiegroep was alvast meteen het sterkst stijgende hoofdfonds op de beurs van Parijs.

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Back to top