Wessanen wil meer Clippers vangen | RetailDetail

Wessanen wil meer Clippers vangen

Wessanen wil meer Clippers vangen

Wessanen wil het vorig jaar overgenomen Britse theemerk Clipper in Nederlandse supermarkten plaatsen. Daarnaast jaagt het bedrijf op meer overnames van fabrikanten van biologische producten.

 Stappen vooruit in VK en Frankrijk

Volgens Piet Hein Merckens, die sinds 2010 topman is bij Wessanen, was de overname van het Britse organische theemerk Clipper afgelopen voorjaar een hoogtepunt en de weg vooruit voor Wessanen. Merckens wil van Wessanen een bedrijf maken dat zijn leidende positie op de Europese markt van organische voeding volledig kan uitspelen.

 

Het snelle invoegen van de theedochter in de eigen organisatie leidde mede tot hogere verkopen in het Verenigd Koninkrijk, waar het merk de omzet met 11 procent opvoerde. Daarnaast kon het merk worden geïntroduceerd bij de grote Franse supermarktketens Leclerc en Casino. "In Nederland zijn we in gesprek met de grootste supermarkt van het land", zegt Merckens.

 

De eigen winkels van Wessanen, onder de formules Natuurwinkel en Gooodyfooods, moesten daarentegen het afgelopen jaar stevig aan omzet inleveren. Inmiddels grijpt Merckens stevig in in deze divisie, waarbij onder meer de formule Gooodyfooods uit de markt wordt genomen. Wessanen heeft veel last van de opmars van concurrent Ekoplaza, dat juist recent met uitstekende jaarcijfers naar buiten kwam en nog voor de zomer een landelijk opererende webwinkel in de lucht wil hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.