Wijnverkoop in opmars in Nederland | RetailDetail

Wijnverkoop in opmars in Nederland

Wijnverkoop in opmars in Nederland
http://www.shutterstock.com/nl/pic-352194722/stock-photo-pouring-red-wine-from-bottle-into-the-wineglass.html?src=BduMl0Zz-xYNssDEq2NleA-1-11

Steeds meer Nederlandse consumenten hebben de smaak van het wijndrinken te pakken. Dat blijkt uit de stijgende verkoop de voorbije jaren. Vooral de goedkopere wijnen uit de supermarkt worden steeds meer verkocht.

Meer rode dan witte wijn

44 procent van de verkochte wijn is rode wijn, terwijl slechts 29 procent witte wijn is. Gemiddeld geeft de Nederlandse consument slechts 3,44 euro uit aan een fles wijn, die voornamelijk gekocht wordt in de supermarkt. 66 procent van alle verkochte wijn is afkomstig uit de supermarkt. Daarnaast kiest de Nederlander voor de wijnspeciaalzaak of de slijterij. De online verkoop is nog een kleine, maar wel groeiende markt. Dat schrijft MT.nl.

 

De Franse wijn is nog steeds de meest populaire, al is de verkoop volgens de meest recente cijfers wel met 4 procent gedaald. Op de tweede plaats staat de Duitse wijn, gevolgd door de Italiaanse en de Spaanse wijnen. Wijnen uit Chili zijn dan weer bezig aan een opmars en zagen hun marktaandeel stijgen van 2 procent naar 9,5 procent.

 

Die stijging is mogelijk te danken aan de manier waarop wijnen worden uitgestald bij supermarkten. Die doen dat steeds vaker op basis van smaak en drinkmoment in plaats van op land van herkomst. Die verdeling is mogelijk ook het gevolg van de wijnkennis van de gemiddelde Nederland. 77 procent zegt immers weinig tot beperkte wijnkennis te hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.