Wim Ballieu (Balls & Glory) voorspelt einde vleesconsumptie | RetailDetail

Wim Ballieu (Balls & Glory) voorspelt einde vleesconsumptie

Wim Ballieu (Balls & Glory) voorspelt einde vleesconsumptie
Balls & Glory

Wim Ballieu, de oprichter van gehaktballenketen Balls & Glory, verwacht dat we binnen 20 jaar geen vlees meer zullen eten. Hij zegt dat in de nasleep van de voorbije schandalen rond de vleesproductie.

 

Overgangsfase

Ondanks zijn voorliefde voor vlees en gehaktballen, is Ballieu zelf een flexitariër en eet hij slechts twee keer per week vlees. Bovendien komt het einde van de vleesconsumptie volgens hem steeds dichterbij. "Ik denk niet dat we binnen 20 jaar nog vlees eten. We zitten nu in een overgangsfase”, zegt hij aan Radio 1.

 

Met Balls & Glory brengt Ballieu heel wat gehaktballen aan de man en als slagerszoon is hij ook opgegroeid in een milieu waar vlees een belangrijke factor was. "Ik ben opgegroeid op een boerderij. Wij kweekten nog varkens op de boerderij van mijn grootouders. Ik heb deze cultuur altijd hardnekkig verdedigd. Maar nu ben ik tot het besef gekomen: het is niet omdat vlees in mijn cultuur zit dat ik het mag opdringen.

 

Niet dat hij elke vorm van vlees meteen wil opgeven, maar hij wil wel dat de klant tenminste perfect weet waar zijn product vandaan komt. “Op traceerbaarheid heb ik steeds keihard gehamerd. Mijn klanten moeten op zijn minst gerust zijn over wat in ons voedsel zit. Dat gaat over varkensvlees of rundsvlees, maar net zo goed over avocado’s.”

 

Er lijkt in ieder geval een verandering aan te komen in de vleessector, waarin steeds meer grote bedrijven inzetten op vleesvervangers en ook supermarkten klanten willen aanzetten om minder vlees te eten. De verkoop van plantaardige vleesalternatieven groeit dan ook gemiddeld met 8% per jaar sinds 2010.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.