Wim Heylen werkt aan Belgische pasta | RetailDetail

Wim Heylen werkt aan Belgische pasta

Wim Heylen werkt aan Belgische pasta

Serieel ondernemer Wim Heylen wil tegen eind volgend jaar een Belgische pasta in de winkelrekken hebben. Daarom wordt hij ook akkerbouwer en zaait hij dit najaar in Geel zijn eerste durumtarwe in.

Deegwaren onder Belgische vlag

Pasta wordt vereenzelvigd met Italië, maar er moet ook een Belgisch etiket op kunnen, vindt Heylen. Dus start de grondlegger van de Groep Heylen zelf met de teelt van durum, een harde tarwe die geschikt is voor de productie van pasta’s. Nochtans heet het Belgische weertje daarvoor te nat en te koud te zijn. “Maar als het ergens wel kan, dan zal het in de Kempen zijn. Dat is niet alleen de warmste streek in België, er is ook zandgrond waardoor het water na een regenbui vlug wegsijpelt”, aldus de ondernemer.

 

Heylen kocht voor zijn project een boerderij met 8 hectare grond in Geel, waar ook nieuwe opslagruimtes, machineloodsen, labo’s en een testkeuken zullen verrijzen. De lokale Thomas More Hogeschool zal mee helpen uitzoeken welke durum-variëteit het best gedijt in de Kempen. Er wordt onder meer geëxperimenteerd met een soort die in het zuiden van Duitsland wordt verbouwd.

 

Op termijn droomt Heylen ervan om ook andere lokale landbouwers in te schakelen. Zij zouden een vaste vergoeding per hectare ontvangen, aangevuld met een bonus volgens de oogst.

 

Na de Kempense aarbeienconfituur nu Kempense pasta

De ondernemer wil zijn productie van pasta met Belgische tarwe als regionale specialiteit introduceren in de retailsector via RVDP (Ronald Vandeputte), één van de bedrijven waarin hij investeerde. Dat legt zich toe op de verdeling van vier productfamilies: olijfolie en balsamico, tomaten, pasta’s en confituren en focust daarbij op producten met een meerwaarde, waardoor het niet het zoveelste in de rij moet aanbieden.

 

Recent lanceerde het in dat opzicht al een aarbeienconfituur met vruchten die bij de veiling van Hoogstraten worden afgenomen. Momenteel wordt die al via Delhaize verkocht, vanaf volgend jaar ook via andere distributeurs. De bedoeling is wel de distributie te beperken tot de Belgische markt. Een Belgische regionaal product op de Nederlandse markt brengen, heeft immers weinig meerwaarde.

 

De Italië-link van Heylen

De pasta-link is trouwens niet de enige link die Wim Heylen met zijn geliefkoosde Italië heeft. “Onze groep is niet toevallig ook eigenaar van Boretti,  het lifestylemerk voor keukentoestellen en barbecues in Italiaans design”, aldus de Kempense ondernemer.

 

Verder investeerde Heylen onder meer ook in een uiteenlopend gamma van activiteiten, met vastgoedontwikkeling onder eigen naam, Exellent, Expert, Dealershop, Connect Pro, Compudeals, Connect IT, Brio, Link 21, Frame 21, Bomaco Wood industries, Mauquoy Token Company, National Token, Royal Blanking International, DRU International en AFM.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.