Wim Heylen werkt aan Belgische pasta | RetailDetail

Wim Heylen werkt aan Belgische pasta

Wim Heylen werkt aan Belgische pasta

Serieel ondernemer Wim Heylen wil tegen eind volgend jaar een Belgische pasta in de winkelrekken hebben. Daarom wordt hij ook akkerbouwer en zaait hij dit najaar in Geel zijn eerste durumtarwe in.

Deegwaren onder Belgische vlag

Pasta wordt vereenzelvigd met Italië, maar er moet ook een Belgisch etiket op kunnen, vindt Heylen. Dus start de grondlegger van de Groep Heylen zelf met de teelt van durum, een harde tarwe die geschikt is voor de productie van pasta’s. Nochtans heet het Belgische weertje daarvoor te nat en te koud te zijn. “Maar als het ergens wel kan, dan zal het in de Kempen zijn. Dat is niet alleen de warmste streek in België, er is ook zandgrond waardoor het water na een regenbui vlug wegsijpelt”, aldus de ondernemer.

 

Heylen kocht voor zijn project een boerderij met 8 hectare grond in Geel, waar ook nieuwe opslagruimtes, machineloodsen, labo’s en een testkeuken zullen verrijzen. De lokale Thomas More Hogeschool zal mee helpen uitzoeken welke durum-variëteit het best gedijt in de Kempen. Er wordt onder meer geëxperimenteerd met een soort die in het zuiden van Duitsland wordt verbouwd.

 

Op termijn droomt Heylen ervan om ook andere lokale landbouwers in te schakelen. Zij zouden een vaste vergoeding per hectare ontvangen, aangevuld met een bonus volgens de oogst.

 

Na de Kempense aarbeienconfituur nu Kempense pasta

De ondernemer wil zijn productie van pasta met Belgische tarwe als regionale specialiteit introduceren in de retailsector via RVDP (Ronald Vandeputte), één van de bedrijven waarin hij investeerde. Dat legt zich toe op de verdeling van vier productfamilies: olijfolie en balsamico, tomaten, pasta’s en confituren en focust daarbij op producten met een meerwaarde, waardoor het niet het zoveelste in de rij moet aanbieden.

 

Recent lanceerde het in dat opzicht al een aarbeienconfituur met vruchten die bij de veiling van Hoogstraten worden afgenomen. Momenteel wordt die al via Delhaize verkocht, vanaf volgend jaar ook via andere distributeurs. De bedoeling is wel de distributie te beperken tot de Belgische markt. Een Belgische regionaal product op de Nederlandse markt brengen, heeft immers weinig meerwaarde.

 

De Italië-link van Heylen

De pasta-link is trouwens niet de enige link die Wim Heylen met zijn geliefkoosde Italië heeft. “Onze groep is niet toevallig ook eigenaar van Boretti,  het lifestylemerk voor keukentoestellen en barbecues in Italiaans design”, aldus de Kempense ondernemer.

 

Verder investeerde Heylen onder meer ook in een uiteenlopend gamma van activiteiten, met vastgoedontwikkeling onder eigen naam, Exellent, Expert, Dealershop, Connect Pro, Compudeals, Connect IT, Brio, Link 21, Frame 21, Bomaco Wood industries, Mauquoy Token Company, National Token, Royal Blanking International, DRU International en AFM.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.