Winkeliers weigeren Aziaten melkpoeder te verkopen

Winkeliers weigeren Aziaten melkpoeder te verkopen

Verschillende winkeliers hebben de voorbije dagen geweigerd om babymelkpoeder te verkopen aan klanten met een Aziatisch uiterlijk. Daarmee bereikt de Nederlands/Chinese melkpoedercrisis stilaan een ernstig dieptepunt.

Problemen in China blijven uitdeinen

De winkeliers van minstens drie verschillende ketens – NRC noemde Etos, Kruidvat en Plus – verstrengden hun maximumhoeveelheden nog voor "onbekende klanten (lees: chinezen :-) )", omdat de vraag naar melkpoeder vele malen groter is dan het aanbod.

 

Na aanhoudende problemen met giftig melkpoeder in China blijken vele Chinezen nu in Nederland hun melkpoeder te kopen, om het dan door te sluizen naar hun thuisland. Ook de producenten zelf verkopen massaal voor Nederland bestemd melkpoeder aan China. Daarbij komen nu ook nog heel wat Nederlandse klanten, die uit angst beginnen hun melkpoeder te hamsteren.

 

Om de trouwe klanten toch nog te kunnen bevoorraden, leggen heel wat supermarkten maximumhoeveelheden op. Enkelingen gaan echter nog verder, en melden specifiek dat mensen met een Aziatisch uiterlijk minder (of helemaal géén) melkpoeder meer mogen meenemen.

 

Ketens 'verbaasd' door discriminatie

De winkelketens reageren intussen verbaasd: Plus laat weten dat "het beleid is om elke klant gelijk te behandelen" en ook Etos-eigenaar Ahold en Kruidvat laten weten dat dit geenszins algemene richtlijnen zijn.

 

Wel heeft het Rotterdamse anti-discriminatiebureau Radar een klacht gekregen van een Kruidvat-klant, die botweg te horen had gekregen "Wij verkopen niet aan jullie". Ook van de twee andere ketens werd minstens één klacht geregistreerd. Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour volgende overnameprooi Amazon?

26/09/2017

Volgens groeiende geruchten aast Amazon na de overname van Whole Foods ook op Carrefour. Het aandeel van de Franse distributiegroep was alvast meteen het sterkst stijgende hoofdfonds op de beurs van Parijs.

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Back to top