Winkeliers weigeren Aziaten melkpoeder te verkopen

Winkeliers weigeren Aziaten melkpoeder te verkopen

Verschillende winkeliers hebben de voorbije dagen geweigerd om babymelkpoeder te verkopen aan klanten met een Aziatisch uiterlijk. Daarmee bereikt de Nederlands/Chinese melkpoedercrisis stilaan een ernstig dieptepunt.

Problemen in China blijven uitdeinen

De winkeliers van minstens drie verschillende ketens – NRC noemde Etos, Kruidvat en Plus – verstrengden hun maximumhoeveelheden nog voor "onbekende klanten (lees: chinezen :-) )", omdat de vraag naar melkpoeder vele malen groter is dan het aanbod.

 

Na aanhoudende problemen met giftig melkpoeder in China blijken vele Chinezen nu in Nederland hun melkpoeder te kopen, om het dan door te sluizen naar hun thuisland. Ook de producenten zelf verkopen massaal voor Nederland bestemd melkpoeder aan China. Daarbij komen nu ook nog heel wat Nederlandse klanten, die uit angst beginnen hun melkpoeder te hamsteren.

 

Om de trouwe klanten toch nog te kunnen bevoorraden, leggen heel wat supermarkten maximumhoeveelheden op. Enkelingen gaan echter nog verder, en melden specifiek dat mensen met een Aziatisch uiterlijk minder (of helemaal géén) melkpoeder meer mogen meenemen.

 

Ketens 'verbaasd' door discriminatie

De winkelketens reageren intussen verbaasd: Plus laat weten dat "het beleid is om elke klant gelijk te behandelen" en ook Etos-eigenaar Ahold en Kruidvat laten weten dat dit geenszins algemene richtlijnen zijn.

 

Wel heeft het Rotterdamse anti-discriminatiebureau Radar een klacht gekregen van een Kruidvat-klant, die botweg te horen had gekregen "Wij verkopen niet aan jullie". Ook van de twee andere ketens werd minstens één klacht geregistreerd. Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top