Winkeliers weigeren Aziaten melkpoeder te verkopen | RetailDetail

Winkeliers weigeren Aziaten melkpoeder te verkopen

Winkeliers weigeren Aziaten melkpoeder te verkopen

Verschillende winkeliers hebben de voorbije dagen geweigerd om babymelkpoeder te verkopen aan klanten met een Aziatisch uiterlijk. Daarmee bereikt de Nederlands/Chinese melkpoedercrisis stilaan een ernstig dieptepunt.

Problemen in China blijven uitdeinen

De winkeliers van minstens drie verschillende ketens – NRC noemde Etos, Kruidvat en Plus – verstrengden hun maximumhoeveelheden nog voor "onbekende klanten (lees: chinezen :-) )", omdat de vraag naar melkpoeder vele malen groter is dan het aanbod.

 

Na aanhoudende problemen met giftig melkpoeder in China blijken vele Chinezen nu in Nederland hun melkpoeder te kopen, om het dan door te sluizen naar hun thuisland. Ook de producenten zelf verkopen massaal voor Nederland bestemd melkpoeder aan China. Daarbij komen nu ook nog heel wat Nederlandse klanten, die uit angst beginnen hun melkpoeder te hamsteren.

 

Om de trouwe klanten toch nog te kunnen bevoorraden, leggen heel wat supermarkten maximumhoeveelheden op. Enkelingen gaan echter nog verder, en melden specifiek dat mensen met een Aziatisch uiterlijk minder (of helemaal géén) melkpoeder meer mogen meenemen.

 

Ketens 'verbaasd' door discriminatie

De winkelketens reageren intussen verbaasd: Plus laat weten dat "het beleid is om elke klant gelijk te behandelen" en ook Etos-eigenaar Ahold en Kruidvat laten weten dat dit geenszins algemene richtlijnen zijn.

 

Wel heeft het Rotterdamse anti-discriminatiebureau Radar een klacht gekregen van een Kruidvat-klant, die botweg te horen had gekregen "Wij verkopen niet aan jullie". Ook van de twee andere ketens werd minstens één klacht geregistreerd. Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.