Winkeliers weigeren Aziaten melkpoeder te verkopen

Winkeliers weigeren Aziaten melkpoeder te verkopen

Verschillende winkeliers hebben de voorbije dagen geweigerd om babymelkpoeder te verkopen aan klanten met een Aziatisch uiterlijk. Daarmee bereikt de Nederlands/Chinese melkpoedercrisis stilaan een ernstig dieptepunt.

Problemen in China blijven uitdeinen

De winkeliers van minstens drie verschillende ketens – NRC noemde Etos, Kruidvat en Plus – verstrengden hun maximumhoeveelheden nog voor "onbekende klanten (lees: chinezen :-) )", omdat de vraag naar melkpoeder vele malen groter is dan het aanbod.

 

Na aanhoudende problemen met giftig melkpoeder in China blijken vele Chinezen nu in Nederland hun melkpoeder te kopen, om het dan door te sluizen naar hun thuisland. Ook de producenten zelf verkopen massaal voor Nederland bestemd melkpoeder aan China. Daarbij komen nu ook nog heel wat Nederlandse klanten, die uit angst beginnen hun melkpoeder te hamsteren.

 

Om de trouwe klanten toch nog te kunnen bevoorraden, leggen heel wat supermarkten maximumhoeveelheden op. Enkelingen gaan echter nog verder, en melden specifiek dat mensen met een Aziatisch uiterlijk minder (of helemaal géén) melkpoeder meer mogen meenemen.

 

Ketens 'verbaasd' door discriminatie

De winkelketens reageren intussen verbaasd: Plus laat weten dat "het beleid is om elke klant gelijk te behandelen" en ook Etos-eigenaar Ahold en Kruidvat laten weten dat dit geenszins algemene richtlijnen zijn.

 

Wel heeft het Rotterdamse anti-discriminatiebureau Radar een klacht gekregen van een Kruidvat-klant, die botweg te horen had gekregen "Wij verkopen niet aan jullie". Ook van de twee andere ketens werd minstens één klacht geregistreerd. Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top