Winkeliers weigeren Aziaten melkpoeder te verkopen | RetailDetail

Winkeliers weigeren Aziaten melkpoeder te verkopen

Winkeliers weigeren Aziaten melkpoeder te verkopen

Verschillende winkeliers hebben de voorbije dagen geweigerd om babymelkpoeder te verkopen aan klanten met een Aziatisch uiterlijk. Daarmee bereikt de Nederlands/Chinese melkpoedercrisis stilaan een ernstig dieptepunt.

Problemen in China blijven uitdeinen

De winkeliers van minstens drie verschillende ketens – NRC noemde Etos, Kruidvat en Plus – verstrengden hun maximumhoeveelheden nog voor "onbekende klanten (lees: chinezen :-) )", omdat de vraag naar melkpoeder vele malen groter is dan het aanbod.

 

Na aanhoudende problemen met giftig melkpoeder in China blijken vele Chinezen nu in Nederland hun melkpoeder te kopen, om het dan door te sluizen naar hun thuisland. Ook de producenten zelf verkopen massaal voor Nederland bestemd melkpoeder aan China. Daarbij komen nu ook nog heel wat Nederlandse klanten, die uit angst beginnen hun melkpoeder te hamsteren.

 

Om de trouwe klanten toch nog te kunnen bevoorraden, leggen heel wat supermarkten maximumhoeveelheden op. Enkelingen gaan echter nog verder, en melden specifiek dat mensen met een Aziatisch uiterlijk minder (of helemaal géén) melkpoeder meer mogen meenemen.

 

Ketens 'verbaasd' door discriminatie

De winkelketens reageren intussen verbaasd: Plus laat weten dat "het beleid is om elke klant gelijk te behandelen" en ook Etos-eigenaar Ahold en Kruidvat laten weten dat dit geenszins algemene richtlijnen zijn.

 

Wel heeft het Rotterdamse anti-discriminatiebureau Radar een klacht gekregen van een Kruidvat-klant, die botweg te horen had gekregen "Wij verkopen niet aan jullie". Ook van de twee andere ketens werd minstens één klacht geregistreerd. Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.