Winkels C1000 naar Ahold en Coop

Winkels C1000 naar Ahold en Coop
De combinatie Jumbo/C1000 verkoopt in totaal 136 supermarkten aan Albert Heijn en Coop. Albert Heijn pakt met 82 supermarkten de grootste hap uit het pakket winkels.

In totaal worden er 129 winkels van C1000 afgestoten en zeven winkels onder de Jumbo-vlag. Coop neemt niet alleen 54 supermarkten over, maar ook het distributiecentrum van C1000 in Gieten. De helft van de medewerkers van dit distributiecentrum gaan mee naar de nieuwe eigenaar, de andere helft kan intern solliciteren naar een functie elders.

 

Sligro en Plus uiteindelijk afgehaakt

Daarmee krijgt de verkoop van de winkels een andere draai dan verwacht. Lange tijd leek het erop dat Sligro en Plus het pakket winkels zouden overnemen. Deze partijen waren volgens nieuwe informatie wel tot lang betrokken bij de onderhandelingen, maar uiteindelijk is de keuze gevallen op de combinatie van Ahold en Coop. Tijdens bijeenkomsten met ondernemers op verschillende locaties werd ook het bericht bevestigd dat de C1000-formule op termijn gaat verdwijnen en dat alle overgebleven supermarkten worden omgebouwd naar de Jumbo-formule.

 

Topman Frits van Eerd: "De Jumbo-formule kenmerkt zich door het grootste assortiment, de beste service en de allerlaagste prijs. Daarbij kent ook C1000 een aantal belangrijke elementen waar het ongekend sterk in is: denk hierbij aan de lokale focus van de ondernemer, de bijbehorende assortimentsopbouw en de positie in vlees. Wij gaan de kracht van beide formules nu samenbrengen onder het Jumbo-merk. Dit zal een geweldige impuls geven aan een nog betere Jumbo-formule - en dat is goed voor de klant, de ondernemer en de medewerker.'

 

'Beste voor alle partijen'

Over de verkoop van de winkels zegt de topman: "Wij hebben zeer zorgvuldig gekeken bij welke marktpartijen onze winkels het best tot hun recht kunnen komen. Wij zijn ervan overtuigd dat de voorgenomen transacties met Ahold en Coop het beste zijn voor alle betrokken partijen.” De transacties zijn onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten. De timing van overdracht van de winkels zal nader worden uitgewerkt.

 

De komende jaren zullen circa 300 C1000-winkels worden omgebouwd tot nieuwe Jumbo-supermarkten. Daarmee zal het totale aantal Jumbo winkels uitgroeien tot circa 600 met een marktaandeel van zo’n 20% en een consumentenomzet van ongeveer 7 miljard euro. Wanneer welke winkel wordt omgebouwd, zal later worden bepaald.

 

De inkoopcombinatie BIJEEN, waarin C1000 en Jumbo sinds 2010 samenwerken, wordt geïntegreerd binnen de nieuwe organisatie. Naast de migratie naar één formule zal ook de ondersteunende organisatie worden geïntegreerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Delhaize herschikt directiecomité

15/01/2018

Zopas kondigde Delhaize enkele wijzigingen aan in de samenstelling van zijn directiecomité. De retailer lanceerde ook een nieuwe campagne, met de slogan ‘Mee met ’t leven’.

Back to top