Winkels C1000 naar Ahold en Coop

Winkels C1000 naar Ahold en Coop
De combinatie Jumbo/C1000 verkoopt in totaal 136 supermarkten aan Albert Heijn en Coop. Albert Heijn pakt met 82 supermarkten de grootste hap uit het pakket winkels.

In totaal worden er 129 winkels van C1000 afgestoten en zeven winkels onder de Jumbo-vlag. Coop neemt niet alleen 54 supermarkten over, maar ook het distributiecentrum van C1000 in Gieten. De helft van de medewerkers van dit distributiecentrum gaan mee naar de nieuwe eigenaar, de andere helft kan intern solliciteren naar een functie elders.

 

Sligro en Plus uiteindelijk afgehaakt

Daarmee krijgt de verkoop van de winkels een andere draai dan verwacht. Lange tijd leek het erop dat Sligro en Plus het pakket winkels zouden overnemen. Deze partijen waren volgens nieuwe informatie wel tot lang betrokken bij de onderhandelingen, maar uiteindelijk is de keuze gevallen op de combinatie van Ahold en Coop. Tijdens bijeenkomsten met ondernemers op verschillende locaties werd ook het bericht bevestigd dat de C1000-formule op termijn gaat verdwijnen en dat alle overgebleven supermarkten worden omgebouwd naar de Jumbo-formule.

 

Topman Frits van Eerd: "De Jumbo-formule kenmerkt zich door het grootste assortiment, de beste service en de allerlaagste prijs. Daarbij kent ook C1000 een aantal belangrijke elementen waar het ongekend sterk in is: denk hierbij aan de lokale focus van de ondernemer, de bijbehorende assortimentsopbouw en de positie in vlees. Wij gaan de kracht van beide formules nu samenbrengen onder het Jumbo-merk. Dit zal een geweldige impuls geven aan een nog betere Jumbo-formule - en dat is goed voor de klant, de ondernemer en de medewerker.'

 

'Beste voor alle partijen'

Over de verkoop van de winkels zegt de topman: "Wij hebben zeer zorgvuldig gekeken bij welke marktpartijen onze winkels het best tot hun recht kunnen komen. Wij zijn ervan overtuigd dat de voorgenomen transacties met Ahold en Coop het beste zijn voor alle betrokken partijen.” De transacties zijn onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten. De timing van overdracht van de winkels zal nader worden uitgewerkt.

 

De komende jaren zullen circa 300 C1000-winkels worden omgebouwd tot nieuwe Jumbo-supermarkten. Daarmee zal het totale aantal Jumbo winkels uitgroeien tot circa 600 met een marktaandeel van zo’n 20% en een consumentenomzet van ongeveer 7 miljard euro. Wanneer welke winkel wordt omgebouwd, zal later worden bepaald.

 

De inkoopcombinatie BIJEEN, waarin C1000 en Jumbo sinds 2010 samenwerken, wordt geïntegreerd binnen de nieuwe organisatie. Naast de migratie naar één formule zal ook de ondersteunende organisatie worden geïntegreerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top