Winkels C1000 naar Ahold en Coop

Winkels C1000 naar Ahold en Coop
De combinatie Jumbo/C1000 verkoopt in totaal 136 supermarkten aan Albert Heijn en Coop. Albert Heijn pakt met 82 supermarkten de grootste hap uit het pakket winkels.

In totaal worden er 129 winkels van C1000 afgestoten en zeven winkels onder de Jumbo-vlag. Coop neemt niet alleen 54 supermarkten over, maar ook het distributiecentrum van C1000 in Gieten. De helft van de medewerkers van dit distributiecentrum gaan mee naar de nieuwe eigenaar, de andere helft kan intern solliciteren naar een functie elders.

 

Sligro en Plus uiteindelijk afgehaakt

Daarmee krijgt de verkoop van de winkels een andere draai dan verwacht. Lange tijd leek het erop dat Sligro en Plus het pakket winkels zouden overnemen. Deze partijen waren volgens nieuwe informatie wel tot lang betrokken bij de onderhandelingen, maar uiteindelijk is de keuze gevallen op de combinatie van Ahold en Coop. Tijdens bijeenkomsten met ondernemers op verschillende locaties werd ook het bericht bevestigd dat de C1000-formule op termijn gaat verdwijnen en dat alle overgebleven supermarkten worden omgebouwd naar de Jumbo-formule.

 

Topman Frits van Eerd: "De Jumbo-formule kenmerkt zich door het grootste assortiment, de beste service en de allerlaagste prijs. Daarbij kent ook C1000 een aantal belangrijke elementen waar het ongekend sterk in is: denk hierbij aan de lokale focus van de ondernemer, de bijbehorende assortimentsopbouw en de positie in vlees. Wij gaan de kracht van beide formules nu samenbrengen onder het Jumbo-merk. Dit zal een geweldige impuls geven aan een nog betere Jumbo-formule - en dat is goed voor de klant, de ondernemer en de medewerker.'

 

'Beste voor alle partijen'

Over de verkoop van de winkels zegt de topman: "Wij hebben zeer zorgvuldig gekeken bij welke marktpartijen onze winkels het best tot hun recht kunnen komen. Wij zijn ervan overtuigd dat de voorgenomen transacties met Ahold en Coop het beste zijn voor alle betrokken partijen.” De transacties zijn onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten. De timing van overdracht van de winkels zal nader worden uitgewerkt.

 

De komende jaren zullen circa 300 C1000-winkels worden omgebouwd tot nieuwe Jumbo-supermarkten. Daarmee zal het totale aantal Jumbo winkels uitgroeien tot circa 600 met een marktaandeel van zo’n 20% en een consumentenomzet van ongeveer 7 miljard euro. Wanneer welke winkel wordt omgebouwd, zal later worden bepaald.

 

De inkoopcombinatie BIJEEN, waarin C1000 en Jumbo sinds 2010 samenwerken, wordt geïntegreerd binnen de nieuwe organisatie. Naast de migratie naar één formule zal ook de ondersteunende organisatie worden geïntegreerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top