Winnaars en verliezers: het foodnieuws deze week | RetailDetail

Winnaars en verliezers: het foodnieuws deze week

Winnaars en verliezers: het foodnieuws deze week
Shutterstock

Een week waarin de voedingssector aan de alarmbel trok en de supermarktoorlog een opmerkelijk slachtoffer eiste: RetailDetail Food blikt terug. 

Goed en slecht nieuws

Hoe zou het nog zijn met onze voedingsindustrie tegenwoordig? Goed en niet goed, vernemen we. De sector legde de afgelopen tien jaar een mooi parcours af en de uitvoer blijft stijgen, maar de toekomst ziet er onzeker uit als gevolg van de Russische boycot en de Brexit. Die Britse uittocht is nochtans niet voor iedereen slecht nieuws: met name Aldi en Lidl zouden ervan kunnen profiteren, zo blijkt. Tot spijt van wie het benijdt. 

 

Want geen supermarktoorlog zonder slachtoffers, zo is het toch?  In Griekenland bijvoorbeeld ging Carrefour-franchisé Marinopoulos onderuit. Vorig weekend viel in Neerpelt Alvo C&B al om, amper twee maanden na de feestelijke opening. Erg jammer, want het was een mooie winkel én het betekende een zware investering. Tja, prijsperceptie is een raar beestje waarmee je maar beter rekening houdt als je per se de deuren wil openen naast een Colruyt, een Aldi en een Albert Heijn

 

Zeker, dit verhaal roept heel wat vraagtekens op, maar bij C&B laten ze zich niet ontmoedigen: de plannen voor de opening van een bijkomende vestiging in Dilsen-Stokkem houden stand. Ze kunnen het aangekochte meubilair dus gewoon verhuizen. 

 

Geld en gezondheid

Over prijsperceptie gesproken: groenten en fruit worden in de supermarkt tegen een veel te lage prijs verkocht, vernamen we afgelopen week. Waarom? Omdat de milieu-impact niet verrekend wordt. Uiteindelijk betalen we die toch, maar dan in de vorm van belastingen én een hypotheek op de toekomst. Verschillende supermarktketens zullen voortaan de werkelijke kost van landbouwproducten tonen aan hun shoppers, onder het motto ‘bio is niet te duur, het zijn de andere producten die te goedkoop zijn.’ Dat doet ook Bio-Planet, dat zopas zijn twintigste winkel opende. 

 

Is ook suiker te goedkoop? In elk geval zorgt de suikertaks er niet voor dat we minder frisdranken kopen: er is gewoon een verschuiving, deels naar de harddiscounters en deels naar het buitenland. Op onze gezondheid heeft dat dus geen impact. Hallo, mevrouw De Block? Gelukkig zijn er nog bedrijven die wél aan onze gezondheid denken. Nestlé bijvoorbeeld: de nieuwe CEO heeft hoegenaamd geen ervaring in de voedingssector, maar des te meer in die van de gezondheid. Dat kan geen toeval zijn. 

 

Koekjes en bier

Bij Danone gaan ze dan weer voluit voor de smaak, met een participatie van 40% in een koekjes- en yoghurtmerk dat vooral lékkere producten op de markt brengt en daarmee ook al Starbucks wist te verleiden. Ook lekker: Mondelez wil Hershey overnemen, maar Hershey wil (nog) niet.

 

AB InBev is dan weer blij omdat de overname van SABMiller de zegen krijgt van de Zuid-Afrikaanse concurrentiewaakhond, al koppelt die er wel enkele voorwaarden aan. Minder blij zijn ze in Leuven ongetwijfeld met het onderzoek dat de EU instelt naar inbreuken op de mededingingsregels door de brouwer. Zo is het altijd wat. Het zal de supporters van de Rode Duivels er vanavond niet van weerhouden om een blik Jupiler open te trekken, vermoeden we. Tot volgende week!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.