Winst foodretail Sligro neemt af | RetailDetail

Winst foodretail Sligro neemt af

Winst foodretail Sligro neemt af

De foodretailtak van Sligro Food Group, die voornamelijk bestaat uit supermarkten van Emté, zag in het eerste half jaar van 2014 zijn winst met bijna de helft afnemen. Voor de hele groep steeg de nettowinst wel met 2,3 procent.

Zwak eerste kwartaal

In de eerste zes maanden van 2014 kwam de omzet van Sligro Food Group uit op 1,26 miljard euro, een stijging van 2,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daarop haalde het bedrijf een nettowinst van 27 miljoen euro, dat is 2,3 procent meer dan in het eerste half jaar van 2013.

 

Bij foodretail daalde de identieke omzet echter met 0,8 procent. In het tweede kwartaal was er wel een stijging van 1,2 procent, maar het zwakke eerste kwartaal, waar de omzet daalde met 2,7 procent, kon niet helemaal goedgemaakt worden.

 

"Vlakke omzetontwikkeling"

"Hoewel sprake is van een duidelijk herstel van het consumentenvertrouwen, merken wij daar in de foodmarkt weinig van. In het supermarktkanaal is al geruime tijd sprake van een vlakke omzetontwikkeling en sterke prijsconcurrentie", zegt directievoorzitter Koen Slippens.

 

De groep kon dankzij de foodservicetak toch nog een goed resultaat neerzetten voor de eerste zes maanden van het boekjaar. Het bedrijfsresultaat van 40 miljoen, 8 miljoen meer dan een jaar eerder, maakte de mindere resultaten voor foodretail meer dan goed.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.