Winst foodretail Sligro neemt af | RetailDetail

Winst foodretail Sligro neemt af

Winst foodretail Sligro neemt af

De foodretailtak van Sligro Food Group, die voornamelijk bestaat uit supermarkten van Emté, zag in het eerste half jaar van 2014 zijn winst met bijna de helft afnemen. Voor de hele groep steeg de nettowinst wel met 2,3 procent.

Zwak eerste kwartaal

In de eerste zes maanden van 2014 kwam de omzet van Sligro Food Group uit op 1,26 miljard euro, een stijging van 2,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daarop haalde het bedrijf een nettowinst van 27 miljoen euro, dat is 2,3 procent meer dan in het eerste half jaar van 2013.

 

Bij foodretail daalde de identieke omzet echter met 0,8 procent. In het tweede kwartaal was er wel een stijging van 1,2 procent, maar het zwakke eerste kwartaal, waar de omzet daalde met 2,7 procent, kon niet helemaal goedgemaakt worden.

 

"Vlakke omzetontwikkeling"

"Hoewel sprake is van een duidelijk herstel van het consumentenvertrouwen, merken wij daar in de foodmarkt weinig van. In het supermarktkanaal is al geruime tijd sprake van een vlakke omzetontwikkeling en sterke prijsconcurrentie", zegt directievoorzitter Koen Slippens.

 

De groep kon dankzij de foodservicetak toch nog een goed resultaat neerzetten voor de eerste zes maanden van het boekjaar. Het bedrijfsresultaat van 40 miljoen, 8 miljoen meer dan een jaar eerder, maakte de mindere resultaten voor foodretail meer dan goed.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.