Winstalarm bij Walmart ondanks omzetgroei | RetailDetail

Winstalarm bij Walmart ondanks omzetgroei

Winstalarm bij Walmart ondanks omzetgroei

Ondanks een omzetgroei van 2,6% in zijn tweede kwartaal heeft Walmart, 's werelds grootste warenhuisgroep, zijn winstverwachting voor de rest van het jaar naar beneden bijgesteld. Dat komt onder meer door investeringen in e-commerce.

Vergelijkbare omzet status-quo

Walmart boekte in zijn tweede kwartaal een omzet van 120,1 miljard dollar (omgerekend zo'n 89,8 miljard euro). Dat is 3,3 miljard dollar meer dan in dezelfde periode een jaar eerder, maar de vergelijkbare omzet trappelde wel ter plaatse. De kwartaalwinst kwam dan weer uit op 4,1 miljard dollar of +0,6%.

 

Tegelijk laat 's werelds grootste distributeur weten zijn winstverwachting te verlagen: tot nog toe ging het management uit van een winst tussen 5,10 en 5,45 dollar per aandeel, nu zal Walmart al blij zijn met iets tussen 4,90 en 5,15 dollar.

 

E-commerce +24%

De groep uit Bentonville, Arkansas, geeft zelf drie verklaringen voor het winstalarm: oplopende kosten voor de gezondheidszorg van werknemers, een hogere effectieve belastingvoet en vooral forsere investeringen in de uitbouw van zijn e-commerceactiviteiten.

 

Dat Walmart volop de kaart van de e-commerce trekt, hoeft niet te verwonderen. De internetverkoop steeg het voorbije kwartaal wereldwijd met 24% (bij constante wisselkoersen). In markten als de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, China en Brazilië was er een "dubbelcijferige groei".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.