Winststijging voor Pernod Ricard dankzij whiskyverkoop | RetailDetail

Winststijging voor Pernod Ricard dankzij whisky

Winststijging voor Pernod Ricard dankzij whisky

Het Franse drankenconcern Pernod Ricard heeft in de eerste helft van zijn boekjaar zowel zijn omzet als zijn winst zien stijgen. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties in Azië en een goed resultaat van zijn Jameson-whisky.

Verkoop Jameson stijgt met vijfde

De omzet van Pernod Ricard steeg in de eerste zes maanden van het boekjaar met 2% naar 5,06 miljard euro, op organische basis was er zelfs een groei van 4%. Tegelijk ging ook de nettowinst er met 3% op vooruit, van 896 miljoen euro naar 924 miljoen euro.

 

Eeen wereldwijde sterke vraag stuwde de verkoop van de Ierse Jameson-whisky ongeveer 20% hoger. Ook vrijwel alle andere merken van het bedrijf konden gewag maken van vooruitgang: onder meer Martell, Beefeater en Ballantine’s zagen hun omzet met 5 tot 7% groeien.

 

Voor het volledige jaar verwacht Pernod Ricard een autonome groei van de winst uit gewone bedrijfsuitoefening van 2 tot 4% ten opzichte van een jaar eerder. Dit ondanks een “onzekere marktomstandigheden”, aldus CEO Alexandre Ricard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.