Wisselkoerseffecten drukken op omzet McDonald’s | RetailDetail

Wisselkoersen drukken omzet McDonald’s

Wisselkoersen drukken omzet McDonald’s

De omzet van het Amerikaanse fastfoodbedrijf McDonald’s is in het tweede kwartaal gedaald, voornamelijk omwille van de sterke positie van de dollar. Op vergelijkbare basis was er wel sprake van een omzetstijging.

All Day Breakfast

De totale omzet van McDonald’s daalde in het tweede kwartaal van 6,5 miljard dollar (5,9 miljard euro) naar 6,3 miljard dollar (5,7 miljard euro). Dat is een daling van 4%, al was er bij constante wisselkoersen sprake van een daling van slechts 1%.

 

Op vergelijkbare basis ging de omzet dan weer met 3,1% de hoogte in, toch ook flink minder dan in het eerste kwartaal, toen de vergelijkbare omzet met meer dan 6% steeg. In de Verenigde Staten viel de vergelijkbare omzetstijging dan weer terug van 5% naar 1,8%. Vooral het succes van het ‘All Day Breakfast’ zorgde er voor dat de vergelijkbare omzet in de Verenigde Staten nog positief uitpakte.

 

De nettowinst van McDonald’s daalde ten opzichte van een jaar geleden in het tweede kwartaal met 9% naar 1,1 miljard dollar (1 miljard euro). Toch was CEO Steve Easterbrook positief: “Onze prestaties in het tweede kwartaal, waarin we voor de vierde keer op rij een groei op vergelijkbare basis kennen in alle segmenten van het bedrijf, tonen duidelijk dat de klant goed reageert op de stappen die we ondernemen om een menu te leveren dat ze willen bij McDonald’s.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.