Witte kassa leidt tot meer faillissementen in horeca | RetailDetail

Witte kassa leidt tot meer faillissementen in horeca

Witte kassa leidt tot meer faillissementen in horeca
http://www.shutterstock.com/pic-429908104/

Tussen januari en mei gingen 879 horecazaken failliet. Dat zijn er 4% meer dan vorig jaar. Nochtans daalt het aantal faillissementen in alle andere sectoren. “De witte kassa eist zijn eerste slachtoffers”, zegt handelsinformatiekantoor Graydon.

 

Nog te vroeg voor impact terreurdreiging

De eerste vijf maanden van dit jaar gingen dus 897 horecazaken failliet. Daarmee tekent de horeca voor 20,7% (één op vijf!) van het totale aantal faillissementen in de periode januari tot mei. Daarbij verloren 1.812 mensen hun baan.

 

Meteen denkt iedereen aan de impact van de terreuraanslagen. “De gevolgen van de terreurperikelen zien we pas over een half jaar”, zegt Eric Van den Broele van Graydon in zakenkrant De Tijd. “Horecazaken die in moeilijkheden raken, gaan niet meteen failliet. Het is een proces van maanden. Bovendien zijn er in Brussel niet opvallend meer faillissementen, terwijl precies Brussel getroffen werd door de terreurperikelen.” In de provincies Antwerpen (+34,75%) en Oost-Vlaanderen (+36,71%) sloten de voorbije maanden bijvoorbeeld opvallend meer restaurants en cafés hun deuren dan in Brussel (+8,45%).

 

Volgens Graydon ligt de voornaamste verklaring voor de faillissementsgolf in de horecasector bij de komst van de witte kassa. Die is sinds begin dit jaar verplicht voor alle zaken die jaarlijks meer dan 25.000 euro omzet draaien. "Als zo'n systeem horecazaken de das om doet, kan dat alleen betekenen dat er in het zwart gewerkt is, toch?", zegt Van den Broele in Het Laatste Nieuws.

 

Toch kan je “niet eenzijdig stellen dat het slecht gaat met de horeca. De belangrijkste kern, zo'n 70%, bestaat uit gezonde bedrijven. Daarnaast zijn er spijtig genoeg ook een aantal fundamenteel zieke bedrijven." Er zullen de komende maanden met andere woorden nog faillissementen volgen, zo voorspelt Graydon.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.