WK voetbal: lichtpuntje in dalende omzet supers | RetailDetail

WK voetbal: lichtpuntje in dalende omzet supers

WK voetbal: lichtpuntje in dalende omzet supers

Voor de Nederlandse supermarkten komt het WK voetbal precies op het juiste moment. In de laatste twee weken van mei realiseerden ze een extra omzet van elf miljoen euro aan Oranje-gerelateerde artikelen. Dat is opvallend veel, omdat de algehele omzettendens dalend is.

Oranjekoorts stijgt langzaam

Die elf miljoen is nog maar het begin van – zo hopen de foodretailers – veel meer extra omzet. Als het toernooi eenmaal van start gaat, en het Nederlands elftal presteert goed, levert dit een forse omzetimpuls op. Zo noteerden de supermarkten vier jaar geleden, tijdens het voor Oranje zo succesvol verlopen WK in Zuid-Afrika, volgens onderzoeksbureau GfK een omzetplus van 120 miljoen euro. Daarvan was ruim 70 miljoen euro aan specifieke Oranje-producten toe te schrijven.

 

Elf miljoen is dan ook een aardige aanzet voor de komende editie van de wereldbeker voetbal. Vandaar ook dat GfK in een persbericht voorzichtig kopt "Oranjekoorts komt langzaam op gang". Het zijn vooral de Oranje-gerelateerde A-merkartikelen, zoals Mona Oranje Toetje, Pringles Hup Holland Hup-chips en Campina Oranjevla, die de supermarktkassa's extra doen rinkelen.

 

Toch is de extra omzet in de laatste twee weken van mei volgens GfK's research director Joop Holla boven verwachting hoog. "Deze impuls is opvallend omdat de totale supermarktomzet in mei 2014 met 3,9 procent is gedaald ten opzichte van mei 2013. Die daling van 2,66 miljard euro in mei 2013 naar 2,56 miljard euro in mei dit jaar, is deels te verklaren door het feit dat Pinksteren dit jaar in juni valt en niet – zoals vorig jaar het geval was – in mei."

 

Noord-Brabant en Gelderland meest Oranjegezind

GfK heeft berekend dat 9,4 procent van de Nederlandse huishoudens de afgelopen week een Oranje-gerelateerd artikel heeft gekocht in de supermarkt. Een week eerder lag dat percentage nog op 6,7 procent van de huishoudens. Het gaat dan vooral om gezinnen en kostwinners, terwijl de aandacht van ouderen voor deze artikelen achterblijft.

 

Voorts concludeert GfK dat de liefhebbers van Oranje-gerelateerde producten vooral in de provincies Noord-Brabant en Gelderland wonen. Inwoners van Zeeland, Zuid-Holland en de drie grote steden lopen vooralsnog niet zo warm voor deze producten, aldus GfK.

 

De bal is rond, de euro ook

Dat verandert wellicht als Nederland goed presteert op het toernooi in Brazilië. "Bij het bereiken van de halve finale is een additionele omzet van 50 miljoen haalbaar", stelt Holla. "De omzetpiek was de finaleplaats in 2010, met 72 miljoen euro aan extra omzet."

 

Op het mislukte EK van 2012 vielen de sportieve prestaties en de omzet zwaar tegen. Daar waar op 45 miljoen euro aan omzet werd gerekend, kwam er uiteindelijk 'slechts' 21 miljoen euro aan extra omzet binnen. Kortom: de bal is rond, de euro ook...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.