WK zorgt voor 42 miljoen euro extra | RetailDetail

WK zorgt voor 42 miljoen euro extra

WK zorgt voor 42 miljoen euro extra

Het Wereldkampioenschap in Brazilië is momenteel een succes voor Oranje en dat zorgt voor een hogere omzet bij de supermarkten. Vorige week lag die 4,6 procent, of 42 miljoen euro, hoger dan een jaar eerder.

Sterke verkoop Oranje-producten

In totaal realiseerden de supermarkten in Nederland vorige week een omzet van 684 miljoen euro. Dat is 42 miljoen euro meer dan een jaar geleden, blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau GfK. De omzet voor de volledige maand juni lag ook 4 procent hoger dan een jaar eerder, op 2,74 miljard euro.

 

De omzet per kassabon steeg dan weer met 5,2 procent naar 23,63 euro, wat te verklaren is door het feit dat Pinksteren dit jaar in juni viel en door de extra omzet die het WK met zich meebrengt.

 

Volgens GfK haalden bijna 972.000 huishoudens (dat is 12,7 procent van alle Nederlandse huishoudens) vorige week een product in huis dat gerelateerd was aan Oranje. Een week eerder lag dat aantal zelfs nog iets hoger op 14,5 procent. De daling was te wijten aan een beperkte voorraad in de supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.