WK zorgt voor 42 miljoen euro extra | RetailDetail

WK zorgt voor 42 miljoen euro extra

WK zorgt voor 42 miljoen euro extra

Het Wereldkampioenschap in Brazilië is momenteel een succes voor Oranje en dat zorgt voor een hogere omzet bij de supermarkten. Vorige week lag die 4,6 procent, of 42 miljoen euro, hoger dan een jaar eerder.

Sterke verkoop Oranje-producten

In totaal realiseerden de supermarkten in Nederland vorige week een omzet van 684 miljoen euro. Dat is 42 miljoen euro meer dan een jaar geleden, blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau GfK. De omzet voor de volledige maand juni lag ook 4 procent hoger dan een jaar eerder, op 2,74 miljard euro.

 

De omzet per kassabon steeg dan weer met 5,2 procent naar 23,63 euro, wat te verklaren is door het feit dat Pinksteren dit jaar in juni viel en door de extra omzet die het WK met zich meebrengt.

 

Volgens GfK haalden bijna 972.000 huishoudens (dat is 12,7 procent van alle Nederlandse huishoudens) vorige week een product in huis dat gerelateerd was aan Oranje. Een week eerder lag dat aantal zelfs nog iets hoger op 14,5 procent. De daling was te wijten aan een beperkte voorraad in de supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.