Zalmprijzen verdrievoudigd door vraag uit Azië | RetailDetail

Zalmprijzen verdrievoudigd door vraag uit Azië

Zalmprijzen verdrievoudigd door vraag uit Azië
Foto: Shutterstock

De zalmprijzen stijgen fors: zalm uit Noorwegen is in de afgelopen vijf jaar liefst drie maal duurder geworden. Vooral de groeiende vraag uit Azië zorgt daarvoor, al hadden ook de kwekers tegenslagen.

 

Sterk imago van west tot oost

De enorme populariteit van zalm heeft zijn gevolgen op de prijs: de prijs van Noorse zalm is volgens het Noorse instituut voor de statistiek sinds 2013 gestegen van 25 kronen per kilo naar 76 kronen dit jaar. Zeker in de groeilanden, zoals in China en in Brazilië, is er een snelgroeiende vraag naar vis, maar ook in het Westen profiteert zalm van een sterk imago als toegankelijke en gezonde vissoort.

 

Producenten kunnen de vraag zelfs niet meer volgen, zegt Yoke Vandepitte van invoerder Pittman Seafoods in De Standaard. Door steeds strengere reglementatie is de mogelijkheid tot productiegroei immers beperkt: “Recente projecties gaan uit van maximaal 6,7 procent extra voor de volgende twaalf maanden. Vergeet ook niet dat het hele kweekproces van een zalm drie jaar aansleept: het duurt dus wel even alvorens extra licenties zich vertalen in een hoger marktaanbod.”

 

Ziektes en parasieten

In 2016 hadden kwekers bovendien te kampen met plagen van parasieten en ziektes: in Noorwegen, 's werelds grootste zalmproducent, waren er probleem met zeeluis en in Zuid-Amerika – waar Chili de mondiale nummer twee is voor zalm – hadden ze last van giftige rode algen. De productie kreeg daardoor flinke klappen.

 

Niettemin zullen ook andere vissoorten in de komende jaren naar verwachting duurder worden, vooral door de stijgendse vraag vanuit Azië. Zeker kreeft en krab winnen er aan populariteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.