Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen | RetailDetail

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Terugverdieneffect? 

"In onze sector ken ik nog geen model met een terugverdieneffect, maar we moeten opletten dat we de boot niet missen," waarschuwt Christophe De Laet van Alvo Superpost. "Veel zal afhangen van hoe de centrales er in de toekomst mee zullen omgaan. Welke marges zullen we nog kunnen genereren, als de centrales de logistiek van het verhaal gaan verzorgen? Zelf orderpickings organiseren in de supermarkt, die we zelf hebben aangevuld, zie ik namelijk niet als een efficiënte manier van werken."

 

Luc Bormans van de AD Delhaize in het Naamse Salzinnes weet dat de centrales ermee bezig zijn en dingen uittesten. "Dat is zeker zinvol," zegt hij, "al lijkt e-commerce toekomstgericht een moeilijk businessmodel. Alle verkoop verloopt nu via de winkelvloer. Zal e-commerce daarnaast aanslaan? Wordt het misschien simpelweg een ander beroep? Er is ook de link met de mobiliteitsproblematiek: centrumstad, periferie of platteland zullen heel verschillende antwoorden geven op het aanbod van e-commerce. Afwachten dus tot er meer duidelijkheid komt over wat e-commerce voor voeding kan en zal inhouden."

 

"We werken volop aan een concept," verklapt Kris Borloo. "We willen zeker geen copy-paste en niet elke collega zit te springen om erin mee te gaan. Alles hangt af van ligging, publiek, grootte van de zaak... Wij hàdden ooit een vorm van e-commerce – bestelling doorbellen en levering thuis – maar zijn er uit noodzaak mee gestopt, omdat we het bovenop het dagelijkse werk niet meer konden bolwerken. Bij een moderne e-commerce zal het net zo gaan. Iedereen moet afwegen of het extra werk in zijn organisatie mogelijk is. Wil de e-klant de meerkost die ertegenover staat, ook betalen?"

 

Steentje bijdragen

Carrefour Express test volop het platform Bringr van Bpost, dat via vraag en aanbod werkt, vernemen we bij Marieke Vermeire van de vestiging Luikersteenweg in Hasselt. "De winkel plaatst een vraag om levering online en particulieren kunnen zich opgeven als chauffeur die de levering voor ons wil uitvoeren, waarvoor zij vergoed worden. Voorlopig beperkt de test zich tot Antwerpen, Gent en Brussel; wij kunnen er dus nog geen gebruik van maken. Vooral stadswinkels zonder parking kunnen er baat bij hebben."

 

Een Express-winkel kan wel zijn steentje bijdragen met de Simply You Box, denkt Vermeire. "De klant kan online een maaltijdbox samenstellen. Hij krijgt de keuze uit negen recepten, samengesteld uit verse en kwalitatieve ingrediënten; per box kan hij drie recepten uitkiezen. De klant kiest een leverdag, uur en plaats, en kan de box afhalen in de winkel van zijn keuze, dus ook bij een deel van de Express-winkels, zoals de onze."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.