Zes producten erkend als Vlaams traditioneel streekproduct | RetailDetail

Zes producten erkend als Vlaams traditioneel streekproduct

Zes producten erkend als Vlaams traditioneel streekproduct
Shutterstock

Tijdens de tweede erkenningsronde van 2017 zijn zes streekproducten bekroond met het label Streekproduct.be. Dat erkent dat de producten een jarenlange traditie kennen en gezien worden als een streekeigen product in de regio.

Oostendse oester

De zes producten die het label hebben gekregen zijn de Adriaan Brouwertaart uit Oudenaarde, de Bakkemoezevlaai uit Limburg, de Gentse vlaai, de Geuteling uit de Vlaamse Ardennen, de Geraardsbergse mattentaart en de Oostendse oester.

 

Die laatste heeft er al een rumoerige geschiedenis opzitten. Zo waren er in de 18e eeuw al oesterkwekerijen in Oostende, maar eind 19e en begin 20e eeuw was de belangrijkste periode voor de oester. In 1973 werd echter tijdelijk gestopt met de oesterkweek in Oostende, maar in 1995 werd die opnieuw opgepikt. Momenteel is de Oostendse Spuikom de enige plaats in Vlaanderen die goedgekeurd is voor de oesterteelt.

 

Voor de lokale producenten is de erkenning als streekproduct goed nieuws, want die gaat meestal gepaard met een sterke stijging in de verkoop. Vooral buiten de eigen regio stijgt de vraag dankzij het label Streekproduct.be. Dat is mede te danken aan de gezamenlijke promotie die VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) voert voor alle streekproducten.

 

Naast de nieuw erkende producten zijn ook onder andere congolaiskes, zure ouwels, zwarte pensen, grondwitloof en Hasseltse speculaas al beloond met het label Streekproduct.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.