Zes producten erkend als Vlaams traditioneel streekproduct | RetailDetail

Zes producten erkend als Vlaams traditioneel streekproduct

Zes producten erkend als Vlaams traditioneel streekproduct
Shutterstock

Tijdens de tweede erkenningsronde van 2017 zijn zes streekproducten bekroond met het label Streekproduct.be. Dat erkent dat de producten een jarenlange traditie kennen en gezien worden als een streekeigen product in de regio.

Oostendse oester

De zes producten die het label hebben gekregen zijn de Adriaan Brouwertaart uit Oudenaarde, de Bakkemoezevlaai uit Limburg, de Gentse vlaai, de Geuteling uit de Vlaamse Ardennen, de Geraardsbergse mattentaart en de Oostendse oester.

 

Die laatste heeft er al een rumoerige geschiedenis opzitten. Zo waren er in de 18e eeuw al oesterkwekerijen in Oostende, maar eind 19e en begin 20e eeuw was de belangrijkste periode voor de oester. In 1973 werd echter tijdelijk gestopt met de oesterkweek in Oostende, maar in 1995 werd die opnieuw opgepikt. Momenteel is de Oostendse Spuikom de enige plaats in Vlaanderen die goedgekeurd is voor de oesterteelt.

 

Voor de lokale producenten is de erkenning als streekproduct goed nieuws, want die gaat meestal gepaard met een sterke stijging in de verkoop. Vooral buiten de eigen regio stijgt de vraag dankzij het label Streekproduct.be. Dat is mede te danken aan de gezamenlijke promotie die VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) voert voor alle streekproducten.

 

Naast de nieuw erkende producten zijn ook onder andere congolaiskes, zure ouwels, zwarte pensen, grondwitloof en Hasseltse speculaas al beloond met het label Streekproduct.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.