Zeven voorspellingen over de supermarkt

Zeven voorspellingen over de supermarkt
Shutterstock

Kleinere winkels, minder promoties, meer service en meer robots in de winkelpaden: dat zijn slechts enkele veranderingen die we de komende jaren mogen verwachten in de supermarkt. Hoe moeten retailers en fabrikanten reageren? 

Prikkelende stellingen

Hoe zullen consumenten in de toekomst hun voeding kopen? Online of in de winkel? In grotere of kleinere winkels? Om mee te nemen of om meteen ter plaatse op te eten? Op basis van deze en andere vragen publiceerden IGD en The Consumer Goods Forum zopas een razend interessante studie over de toekomst van de fysieke voedingswinkel. We distilleren zeven prikkelende stellingen uit het rapport.

 

1. De fysieke winkel overleeft

Ondanks de groei van e-commerce zullen shoppers uiteenlopende redenen blijven hebben om winkels te bezoeken: voor aanvullende boodschappen, dépannage-aankopen, of omdat ze graag winkelen. Ze houden ervan producten te kunnen zien, ruiken en aanraken, en er is de onmiddellijke voldoening wanneer je iets meteen kunt meenemen. Het komt er voor retailers op aan om voldoende aandacht te hebben voor emotionele elementen, en een unieke beleving te bieden.

 

2. Supermarkten pakken sociale rol weer op

Retailers zullen meer dan ooit op de shopper focussen en beter inspelen op individuele, lokale noden dankzij een doorgedreven gebruik van data. Als gevolg van demografische evoluties kan de sociale functie van de winkel weer belangrijker worden: hulp en aandacht voor oudere shoppers, een rol spelen in de plaatselijke gemeenschap, informatie en advies bieden… 

 

3. Minder promoties

Ook gaan retailers het aantal promoties en de frequentie ervan terugdringen, voorspelt IGD. De impact van promoties neemt immers nu al af, als gevolg van de grotere prijstransparantie online en de groei van (online) abonnementsmodellen. Een lager en stabiel prijsniveau wordt belangrijker: Brits onderzoek wijst uit dat 63% van de shoppers een ‘everyday low price’ beleid verkiest. Bovendien zorgt de terugval van het aantal promoties voor een grotere efficiëntie in de bevoorradingsketen.

 

4. Meer dienstverlening

Dienstverlening wordt dan ook de belangrijkste onderscheidende factor voor retailers. Als shoppers hun bulkaankopen online plaatsen, dan hebben ze in de winkel immers meer tijd te besteden aan de overblijvende categorieën. Medewerkers zullen klanten inspireren en informeren. Ook ziet IGD muziek in evenementen die rekening houden met lokale tradities of die inspelen op het waardenpatroon van de plaatselijke shoppers.

 

5. Minder en kleinere winkels

Retailers zullen minder en kleinere winkels nodig hebben, gezien het toenemend belang van online. Winkels hoeven minder voorraad te stockeren. In een omnichannelstrategie zijn hogere investeringen nodig in meer kanalen, waardoor er minder investeringsruimte is voor vastgoed. Wel verbouwt men bestaande winkels. Het is niet langer verdedigbaar om verlieslatende winkels open te houden.
 

6. Kansen voor specialisten

IGD verwacht dat er minder globale retailers zullen overblijven, en dat er weer meer kansen komen voor specialisten. Grote retailers zullen almaar meer moeten focussen op kosten en winstgevendheid. Dat kan hen ertoe brengen om zich te concentreren op markten waar ze een leidende positie innemen, en zich elders terug te trekken. Op lokaal niveau kan de concurrentie toenemen door de opkomst van nichespelers en specialisten die inspelen op specifieke behoeften. Dat betekent meer keuze voor consumenten, en een grotere versnippering voor leveranciers.

 

7. Robots nemen het over

Robotisering, automatisering en kunstmatige intelligentie zullen de supermarkt efficiënter maken. Het zal erop aankomen om het juiste evenwicht te vinden tussen automatisering en menselijke interactie. Robotisering kan leiden tot een betere en efficiëntere executie van routinetaken in de winkel, zodat medewerkers zich kunnen toeleggen op klantenservice en interactie.

 

En wat nu? 

Het rapport formuleert enkele aanbevelingen voor retailers en hun leveranciers, in deze leuke infografiek. Investeren in een beter begrip van de shopper, betere data en betere medewerkers worden essentieel. De bevoorradingsketen moet efficiënter, winkelconcepten moeten flexibeler en assortimenten moeten voortdurend worden aangepast.

 

Vanuit klantenstandpunt is het aan te raden om elke drempel, elke kans op frictie weg te nemen en een naadloze winkelervaring te bieden. Het hele afrekenproces aan de check-out bijvoorbeeld kan op de schop. Binnenkort dan toch die winkel zonder kassa’s? 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ekoplaza test webshop voor Belgische klanten

26/06/2017

De Nederlandse supermarktketen Ekoplaza is gestart met een test rond de online verkoop aan Belgische klanten. Net als in Nederland worden de bestellingen gewoon aan huis geleverd. Fysieke vestigingen komen er nog niet in België.

Mobiele supermarkt zonder werknemers uitgetest in Shanghai

26/06/2017

In Shanghai, één van de grootste steden van China, is een proefproject gestart met een mobiele supermarkt die volledig autonoom werkt. Wheelys Moby Mart is 24 uur per dag geopend en moet makkelijk inzetbaar zijn.

Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize

23/06/2017

Zowel Ahold Delhaize als Colruyt kregen ferme klappen op de beurs: beleggers lijken het vertrouwen in supermarktaandelen helemaal kwijt. Maar de ene retailer is de andere niet: Ahold Delhaize lijkt er bovenop te komen, Colruyt heeft zorgen. 

Kassaloze supermarkt Amazon nog altijd niet open

23/06/2017

Amazon Go, de kassaloze supermarkt van het internetbedrijf, is nog steeds niet geopend voor het grote publiek. Nu verlaat bovendien ook een van de directeuren die achter de winkel Amazon. 

Danone stroomlijnt Europese organisatie

23/06/2017

Zuivelproducent Danone optimaliseert haar Europese structuur: België, Nederland, Verenigd Koninkrijk en Ierland vormen voortaan één cluster. Kris Geeraert, general manager Benelux, verlaat het bedrijf. 

Pizza Hut gaat bezorgen via Thuisbezorgd.nl

23/06/2017

Pizza Hut gaat in Nederland ook pizza’s aan huis leveren, in samenwerking met Thuisbezorgd.nl. De eerste vestiging waar klanten hun bestelde pizza’s kunnen laten leveren, is Pizza Hut Express in Utrecht.

Back to top