Zo hard groeit Amazon in food | RetailDetail

Zo hard groeit Amazon in food

Zo hard groeit Amazon in food
Shutterstock

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

 

One stop shop

In 2017 behaalde Amazon een marktaandeel van 18% in de online foodverkopen op de Amerikaanse markt. Daarmee is het ook afgetekend marktleider, met een aandeel dat het dubbele bedraagt van de nummer twee, Walmart. De omzet bedroeg twee miljard dollar, een groei met 59%. Ook in Europa gaat het hard: in Groot-Brittannië bedroeg de online foodomzet 150 miljoen pond (+56%), in Duitsland ging het om 200 miljoen euro (+54%). Dat berekende analist One Click Retail uit de cijfers die enkel betrekking hebben op de eigen verkopen van de retailer (dus zonder marktplaats).

 

De analist verwacht dat de groeicijfers in 2018 nog hoger zullen liggen en wijst op verschillende factoren die in het voordeel spelen van de retailer. De penetratie van Amazon blijft toenemen: vooral drukke professionals en jonge gezinnen waarderen het feit dat ze voor al hun aankopen, inclusief voeding, terecht kunnen in één ‘one stop shop’. Tijdens de eindejaarsperiode tekende een recordaantal shoppers in voor het Prime-lidmaatschap, dat onder andere toegang geeft tot de voedingswinkel Amazon Pantry. Bovendien wordt de dienst Amazon Fresh beschikbaar in steeds meer regio’s in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, maar ook Duitsland, Japan en binnenkort Australië.

 

Succesfactor Whole Foods

Maar de belangrijkste groeidrijver is de acquisitie van Whole Foods. Niet enkel kregen de Whole Foods-winkels na de overname zo’n 25% meer shoppers over de vloer, ook online was de impact voelbaar met sterke groeicijfers voor Amazon Fresh sinds de aankondiging van de deal. De groei had nog hoger kunnen liggen als Amazon de populariteit van het merk 365 Everyday Value van Whole Foods beter had weten in te schatten: al in de eerste week dat die online stonden in de Amazon webshop, raakte 90% van de referenties uitverkocht. Vandaag is 365 het tweede bestverkochte huismerk bij Amazon, na Amazon Basics. Volgens de analist is het partnership met Whole Foods een perfecte match. In de perceptie van de consument wordt online steeds meer een optie voor de aankoop van gezonde verse voeding.

 

Koude en warme dranken zijn de bestverkochte foodcategorieën voor Amazon in de Verenigde Staten, daarna volgen snacks, ontbijtproducten en snoepgoed. In de versafdeling staat zuivel op één, gevolgd door vlees, diepvries, groenten en fruit. Bananen zijn de bestverkochte referentie. Opvallend: 25% van de verkopen via Amazon Fresh hebben ‘organic’ (biologisch) in de omschrijving. In de Europese webshops staan bier, wijn en alcohol op één, met een groeiratio van 96% in het VK en 230% in Duitsland – in dat land presteert ook de babycategorie erg goed.  

 

Als de foodverkopen aan hetzelfde tempo blijven verschuiven naar online, zal dat grote implicaties hebben voor merkfabrikanten, waarschuwt One Click Retail. Het ziet ernaar uit dat het kantelpunt snel dichterbij komt. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.