Zo promoot Carrefour Belgium lokale producenten | RetailDetail

Zo promoot Carrefour Belgium lokale producenten

Zo promoot Carrefour Belgium lokale producenten
Foto Carrefour

Al in 2012 lanceerde Carrefour Belgium een initiatief om lokale producenten te promoten. Een charter regelt de relatie tussen de partners. Voor een stand van zaken ontmoeten we Pascal Léglise, directeur kwaliteit en duurzame ontwikkeling.

Engagementen

Wanneer nam Carrefour het initiatief om lokale producenten te promoten?
“Het begon in 2012 op de landbouwbeurs van Libramont. We stelden ons tot doel om een commerciële vertrouwensrelatie op te bouwen tussen een grote distributeur zoals wij en de kleine lokale producent. De enige vraag die we aan de producenten hebben gesteld, was de volgende: waarom zijn jullie bang om met de grootdistributie te werken?”

 

“Op basis van de verschillende opmerkingen die we ontvingen, konden we een charter opstellen met alle engagementen die Carrefour tegenover hen wil opnemen. Zelf stellen we slechts twee eisen: enerzijds dat ze in regel zouden zijn met het FAVV, anderzijds dat ze bereid zouden zijn om deel te nemen aan demonstraties van hun producten in onze winkels.” 

 

“In 2013 zijn we dan officieel begonnen met het opnemen van lokale producten in onze hypermarkten van Herstal en Mons Les Grands Prés. Via mond-tot-mond reclame tussen producenten onderling konden we het assortiment in onze winkels stelselmatig uitbreiden. Het principe is dat de grootste partner zich aanpast aan de schaal en de praktijken van de kleinste.”

 

Geen exclusiviteit

Welke belangrijke punten zijn opgenomen in het charter tussen de groep Carrefour en de lokale producenten? 

“Eerst en vooral: een rechtstreekse relatie tussen de producent en de winkel. Het is erg belangrijk om een direct contact te hebben zonder tussenpersoon, tenzij de producent dat zou vragen. We leggen geen enkel productievolume op. We respecteren de hoeveelheid producten die tot ons komt en we zorgen ervoor dat de rayons nooit leeg zijn, door een beroep te doen op andere producenten die kunnen depanneren gedurende de vastgestelde periode.”

 

“Wat de prijs betreft: de producent krijgt wat hij vraagt en wij stellen een verkoopprijs vast die rekening houdt met de kwaliteit van het product, dat we eerder in het hogere gamma situeren. Onze groep verbindt er zich toe om binnen de dertig dagen te betalen. Bovendien legt het charter geen enkele exclusiviteit op. De producent is vrij om zijn product aan te bieden aan de concurrentie of aan andere sectoren. We raden hen enkel aan om nooit meer dan 20% van hun zakencijfer te realiseren bij één enkele klant.”

 

“Tot slot garanderen we de authenticiteit en de transparantie naar onze klanten door de volledige contactgegevens van de lokale producent te communiceren, als die daarmee akkoord is. Omdat we intussen zo’n groot aantal lokale producenten voeren, zullen we overgaan tot het installeren van een digitaal platform waarop ze met een technische fiche aanwezig zijn.”

 

Vereenvoudigde procedures

Hoe verloopt de selectie van de lokale producten? Aan welke voorwaarden moeten ze voldoen om een plaats in de rekken te veroveren? 
“Voor onze producenten passen we een simpel contract toe waarin de engagementen staan die Carrefour opneemt tegenover hen. De administratieve procedures en de voorwaarden om opgenomen te worden, werden eveneens vereenvoudigd. De producenten verkopen onder hun eigen merk. We begeleiden hen wanneer we vermoeden dat de producten een gezondheidsrisico kunnen inhouden, zoals bij producten op basis van rauwe melk bijvoorbeeld.”

 

“In de winkels reserveren we een verkoopmeubel voor lokale producenten, met een specifieke onthaalruimte. Zowel in onze hypermarkten als in onze markets krijgt deze ruimte de nodige aandacht. We laten onze winkelverantwoordelijken de vrijheid om de beste plaatsing te bekijken in samenwerking met de producenten, en om de menselijke relaties te onderhouden.”

 

10.000 producten

Kunnen ook de franchisewinkels, zoals de buurtwinkels, hier een rol spelen? 
“Onze franchisenemers gingen al directe relaties aan met lokale producenten, maar nog niet op dezelfde manier. Dit concept geldt voor onze geïntegreerde winkels, en de franchisés passen het toe in functie van hun noden. In de hypermarkten kunnen we ettelijke meters wijden aan lokale producten. In de supermarkten is er wat minder plaats en zijn ze eerder bij de versafdelingen terug te vinden. Bij express beperken we ons tot de paradepaardjes van de regio.”

 

Zijn de verkopen een succes? Kunnen jullie concrete resultaten meegeven? 
“Elk jaar verhogen we de omzet. We begonnen met het concept in Wallonië, daarna kwam het naar in Brussel en uiteindelijk naar Vlaanderen. Over het hele land werken we nu samen met 750 lokale producenten die zo’n 10.000 producten commercialiseren.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.