Zo smaakt het eindejaar bij Delhaize | RetailDetail

Zo smaakt het eindejaar bij Delhaize

Zo smaakt het eindejaar bij Delhaize

Rauwe boter, truffelmacarons, pralines met auberginevulling, verrassende zeegroenten en een heuse bier-adventskalender: de inkopers van Delhaize hebben ook dit jaar hun best weer gedaan.

Chocolade met aubergine

Elk jaar organiseert Delhaize een grote Food Show om winkeliers en medewerkers te laten kennismaken met het feestelijke eindejaarsassortiment, vooraleer dat in de winkels verschijnt. Ook de pers kreeg een rondleiding: altijd een leuke ontdekkingstocht, maar wel een opdracht voor geoefende magen. Niets is ons te veel om onze lezers diepgaand te informeren. Zo kent u ons, nietwaar? We selecteren enkele hoogtepunten. 

 

Dat het aperitiefaanbod maar blijft uitbreiden, hoeft niet te verwonderen: liever dan aan de feestdis te blijven zitten, willen mensen informeel tafelen, met diverse hapjes en drankjes. Dus vind je een enorme variatie, van traditioneel tot innovatief. Zoals de Libanese mezze bijvoorbeeld, of de ‘boobies’ van BbyB. Dat zijn door sterrenchef Bart Desmidt ontworpen chocoladepralines met een hartige vulling van geitenkaas, ganzenlever of aubergine. Voor de kinderen zijn er schattige mini-hotdogs en mini-bagels. 

 

Opgelet: heet!

Let een beetje op in de afdeling groenten en fruit: een nieuw en kleurrijk gamma van vijf verse pepers varieert van "soft & mild" tot "spicy & hot". U bent gewaarschuwd. Maar geen nood: op elk pakje staat aangeduid hoe pikant de pepers zijn en hoe ze gebruikt worden. Voor de luie (of gehaaste) medemens zijn er voorgegaarde groenten, 100% natuurlijk, zonder additieven. Handig!

 

De truffel krijgt een hoofdrol bij Delhaize: wie niet genoeg heeft aan truffelmacarons, truffelpesto, truffelpasta of truffelworst kan ook truffel-kippenhapjes en truffelboter vinden. Die traditionele karnboter is gemaakt van rauwe melk en dat proef je echt. Ook verkrijgbaar in de variëteiten citroen/groene peper, ajuin/gember en 'fleur de sel'. 

 

Zeegroenten

In de visafdeling duikt een nieuwe vissoort op: de cobia, afkomstig uit Panama. Die wordt in duurzame omstandigheden in volle zee gekweekt, heeft een stevige textuur en een volle smaak, geschikt om rauw te eten of te grillen. Cobia is net als zwaardvis een valabel alternatief voor de almaar zeldzamer wordende tonijn. 

 

Ook kreeft wordt blijkbaar zeldzamer, door een stijgende vraag in China: met de stijgende koopkracht wordt daar veel meer kreeft gegeten en zo blijft er minder over voor ons. Als alternatief stelt Delhaize trendy sneeuwkrab voor: in de poten zit mals vlees met een subtiele smaak. Zelf vonden we het uitgebreide assortiment zeegroenten de leukste nieuwigheid. Zeekraal en lamsoor liggen al een tijdje in de koelmeubels, maar voortaan is er ook schorrekruid, zoutmelde, zeevenkel en zeebanaan. Gezond en lekker, zowel rauw als gewokt of gestoofd. Moet u echt eens proberen. 

 

Een origineel maar ook wat vreemd idee tenslotte is de bier-adventkalender die Delhaize lanceert in samenwerking met Roularta onder het motto ‘Tournée Santé’. De bedoeling is dat de consument van 1 tot en met 24 december elke dag opnieuw een Belgisch degustatiebiertje kan ontdekken – een mix van exclusiviteiten en gekende merken, doorgaans van het zwaardere type. Het is eens iets anders dan chocolade, dat wel. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.