Zo verhoogt Wouter Kolk de snelheid van innovatie bij Albert Heijn | RetailDetail

Zo verhoogt Wouter Kolk de snelheid van innovatie bij Albert Heijn

Zo verhoogt Wouter Kolk de snelheid van innovatie bij Albert Heijn
Foto Albert Heijn

Albert Heijn moet sneller innoveren om over dertig jaar nog relevant te zijn, meent topman Wouter Kolk. Een bezorgdienst voor warme maaltijden en een dashboard dat klanten toont hoe gezond ze boodschappen doen, zitten in de pijplijn.

 

Snelheid is de sleutel

In juni lanceert Albert Heijn de toepassing Mijn Voedingswaarde Dashboard, een app waarin shoppers hun aankopen kunnen vergelijken op voedingswaarde. Het dashboard toont hoeveel suiker, zout, calorieën, vezels en koolhydraten er in de aangekochte producten zit en suggereert alternatieven. Ook denkt AH aan een bezorgdienst die warme kant-en-klaarmaaltijden aan huis kan leveren, in samenwerking met externe partners. “We hebben alle ingrediënten al in huis en met Allerhande de recepten om er iets van te maken”, vertelt CEO Wouter Kolk aan Het Parool. Een derde van de bestellingen via ah.nl is vandaag al kant-en-klaar, en ook de Allerhande maaltijdbox ligt qua zakenmodel dicht bij het bezorgen van warme maaltijden.
 

Met dit soort innovaties wil de retailer relevant blijven voor de klant. Snelheid is de sleutel, volgens de topman. Vroeger vergde het drie jaar voorbereiding  vooraleer AH een nieuwe winkelformule opende, vandaag neemt de retailer kleinere, snellere stappen. In Hoofddorp test de supermarkt beeldschermen in plaats van posters, en binnenkort opent in Amsterdam een kassaloze AH to Go. “Zo ontdek je of iets werkt. Daar moet je niet mee wachten.”

 

Leren uit mislukkingen

Niet alle innovaties worden een succes. Vis op ijs, flitsbezorgen per fiets of de slimme koelkastmagneet Hiku werden alweer afgevoerd. Maar daarom zijn het nog geen mislukkingen: Albert Heijn deed met Hiku ervaring op om klaar te zijn voor stemtoepassingen zodra die mogelijkheid ruimer beschikbaar komt, en in Rotterdam test de retailer al een nieuwe manier om snel te bezorgen, onder de naam Rappie.
 

Innoveren houdt ook risico’s in, geeft de topman toe. Albert Heijn wil er zijn voor iedereen, en niet alle klanten juichen digitale ontwikkelingen toe. De bemande kassa verdwijnt nog niet, maar de retailer zal in de toekomst wellicht minder kassamedewerkers nodig hebben. Geautomatiseerde distributiecentra zullen een impact hebben op de werkgelegenheid. Wouter Kolk deed zijn uitspraken naar aanleiding van de lancering van het boek Appie Tomorrow, dat toekomstige pistes verkent voor foodretail. Het boek is de weerslag van een grote brainstorm vorig jaar met leveranciers en experts – waaronder ook Jorg Snoeck van RetailDetail.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.