Zo verhoogt Wouter Kolk de snelheid van innovatie bij Albert Heijn

Zo verhoogt Wouter Kolk de snelheid van innovatie bij Albert Heijn

Albert Heijn moet sneller innoveren om over dertig jaar nog relevant te zijn, meent topman Wouter Kolk. Een bezorgdienst voor warme maaltijden en een dashboard dat klanten toont hoe gezond ze boodschappen doen, zitten in de pijplijn.

 

Snelheid is de sleutel

In juni lanceert Albert Heijn de toepassing Mijn Voedingswaarde Dashboard, een app waarin shoppers hun aankopen kunnen vergelijken op voedingswaarde. Het dashboard toont hoeveel suiker, zout, calorieën, vezels en koolhydraten er in de aangekochte producten zit en suggereert alternatieven. Ook denkt AH aan een bezorgdienst die warme kant-en-klaarmaaltijden aan huis kan leveren, in samenwerking met externe partners. “We hebben alle ingrediënten al in huis en met Allerhande de recepten om er iets van te maken”, vertelt CEO Wouter Kolk aan Het Parool. Een derde van de bestellingen via ah.nl is vandaag al kant-en-klaar, en ook de Allerhande maaltijdbox ligt qua zakenmodel dicht bij het bezorgen van warme maaltijden.
 

Met dit soort innovaties wil de retailer relevant blijven voor de klant. Snelheid is de sleutel, volgens de topman. Vroeger vergde het drie jaar voorbereiding  vooraleer AH een nieuwe winkelformule opende, vandaag neemt de retailer kleinere, snellere stappen. In Hoofddorp test de supermarkt beeldschermen in plaats van posters, en binnenkort opent in Amsterdam een kassaloze AH to Go. “Zo ontdek je of iets werkt. Daar moet je niet mee wachten.”

 

Leren uit mislukkingen

Niet alle innovaties worden een succes. Vis op ijs, flitsbezorgen per fiets of de slimme koelkastmagneet Hiku werden alweer afgevoerd. Maar daarom zijn het nog geen mislukkingen: Albert Heijn deed met Hiku ervaring op om klaar te zijn voor stemtoepassingen zodra die mogelijkheid ruimer beschikbaar komt, en in Rotterdam test de retailer al een nieuwe manier om snel te bezorgen, onder de naam Rappie.
 

Innoveren houdt ook risico’s in, geeft de topman toe. Albert Heijn wil er zijn voor iedereen, en niet alle klanten juichen digitale ontwikkelingen toe. De bemande kassa verdwijnt nog niet, maar de retailer zal in de toekomst wellicht minder kassamedewerkers nodig hebben. Geautomatiseerde distributiecentra zullen een impact hebben op de werkgelegenheid. Wouter Kolk deed zijn uitspraken naar aanleiding van de lancering van het boek Appie Tomorrow, dat toekomstige pistes verkent voor foodretail. Het boek is de weerslag van een grote brainstorm vorig jaar met leveranciers en experts – waaronder ook Jorg Snoeck van RetailDetail.