Zo verwent Carrefour de klanten in Zemst | RetailDetail

Zo verwent Carrefour de klanten in Zemst

Zo verwent Carrefour de klanten in Zemst
Foto's: Carrefour Belgium & RetailDetail

Het hypermarktconcept van Carrefour Belgium blijft evolueren. In Zemst heropende de retailer ‘de modernste winkel van Vlaanderen’, met het accent op een comfortabele winkelervaring, duurzaamheid en connectiviteit. 

Energiezuinig

De vergrote hypermarkt in Zemst liet zich inspireren door de ervaringen in Bergen (Les Grands Prés) en Koksijde, maar voegt ook lokale accenten toe. Geen twee hypermarkten zijn immers dezelfde: de winkels bouwen verder op hun historiek en hun lokale sterktes, benadrukt directeur concept en verkoopsontwikkeling Peter Bruyneel. 

 

In Zemst werd de oppervlakte met 2.000 m² uitgebreid, van 6.500 naar 8.500 m². Van de gelegenheid maakte Carrefour gebruik om de bestaande winkeloppervlakte grondig te renoveren: vloeren, plafonds en verlichting werden vervangen. Door een betere isolatie en de installatie van CO2-koelkasten verlaagt de winkel de energiekosten met 20 tot 30% en ook de overstap naar ledverlichting levert 10 tot 15% besparing op. Regenwater wordt gerecupereerd en het gebruik van digitale schermen laat toe om papieren affiches te bannen (of toch sterk te verminderen).

 

Informeren en inspireren

Het winkelbeeld is open en overzichtelijk, met brede gangen, lage rayons en een duidelijke affichering. Leesbaarheid is het ordewoord: de grote oppervlakte werd ingedeeld in shops-in-the-shop met aangepaste presentatiemeubels, waarbij vaak natuurlijke materialen worden gebruikt zoals hout of baksteen. Exclusieve producten staan mooi in de kijker op tafels of presentatiedisplays. De hypermarkt biedt in elke categorie namelijk meer merken, meer keuze en meer premiumproducten, al blijven ook prijssignalen essentieel – een precaire evenwichtsoefening voor elke hypermarkt. Op de wijnafdeling bijvoorbeeld vind je wijnen tussen 2,50 en wel 419 euro per fles. Van een spagaat gesproken… 

 

Digitale toepassingen willen het de klant makkelijker maken door te informeren en/of te inspireren. Er is dan ook gratis wifi in de winkel – en die bleek wel degelijk te werken. Op de cultuurafdeling kun je cd’s, games of dvd’s scannen om ze te beluisteren of een trailer te bekijken. Op de multimedia-afdeling helpt een scanner je de juiste inktpatronen voor je printer terug te vinden. Er staat een digitale passpiegel op de textielafdeling. “In Carrefour Bergen gebruiken maandelijks wel 12.000 klanten die spiegel”, vernemen we. Op de bierafdeling is er een digitale bieradviseur en op de versmarkt vind je een zuil met receptideeën.

 

Verleiden

Blikvangers? Grote multimedia- en elektro-afdelingen met aandacht voor innovaties (drones, VR-brillen…) en voor sterke merken. Een sfeervolle decoratie-afdeling met een uitgebreid assortiment kaarsen, een lingerie-afdeling in boetieksfeer. De afdelingen onderhouds- en wasproducten blijven basic en functioneel: hier heerst de prijs. Meer aandacht is er voor gezondheid: bulk, bio en 150 glutenvrije referenties. Ook zijn er meer dan 200 lokale producten. 

 

Opmerkelijk is het flink uitgebouwd chocoladerayon (meer dan 200 referenties, opgezet en ingericht in samenwerking met Mondelez), dat Carrefour combineert met een koffieafdeling waar ook ter plaatse koffie wordt gebrand (in samenwerking met Rombouts). De patisserietoog verleidt met huisgemaakte chocolade en koekjes, op de beenhouwerij vind je gerijpt vlees van verschillende rassen. Er is een premium groenten- en fruitbar, een benevelingsinstallatie houdt de sla vers, de kaastoog biedt wel 250 verschillende referenties. Op de visafdeling is er dagverse sushi en huisgerookte zalm. En ook in deze winkel werd aan de kassa’s de ‘unieke wachtrij’ ingevoerd. 

 

Carrefour zet de vernieuwingsoperatie bij de hypermarkten verder: momenteel wordt er onder andere ook gewerkt in de hypermarkten van Kuringen en Ans.

 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.