Zo verwent Carrefour de klanten in Zemst | RetailDetail

Zo verwent Carrefour de klanten in Zemst

Zo verwent Carrefour de klanten in Zemst
Foto's: Carrefour Belgium & RetailDetail

Het hypermarktconcept van Carrefour Belgium blijft evolueren. In Zemst heropende de retailer ‘de modernste winkel van Vlaanderen’, met het accent op een comfortabele winkelervaring, duurzaamheid en connectiviteit. 

Energiezuinig

De vergrote hypermarkt in Zemst liet zich inspireren door de ervaringen in Bergen (Les Grands Prés) en Koksijde, maar voegt ook lokale accenten toe. Geen twee hypermarkten zijn immers dezelfde: de winkels bouwen verder op hun historiek en hun lokale sterktes, benadrukt directeur concept en verkoopsontwikkeling Peter Bruyneel. 

 

In Zemst werd de oppervlakte met 2.000 m² uitgebreid, van 6.500 naar 8.500 m². Van de gelegenheid maakte Carrefour gebruik om de bestaande winkeloppervlakte grondig te renoveren: vloeren, plafonds en verlichting werden vervangen. Door een betere isolatie en de installatie van CO2-koelkasten verlaagt de winkel de energiekosten met 20 tot 30% en ook de overstap naar ledverlichting levert 10 tot 15% besparing op. Regenwater wordt gerecupereerd en het gebruik van digitale schermen laat toe om papieren affiches te bannen (of toch sterk te verminderen).

 

Informeren en inspireren

Het winkelbeeld is open en overzichtelijk, met brede gangen, lage rayons en een duidelijke affichering. Leesbaarheid is het ordewoord: de grote oppervlakte werd ingedeeld in shops-in-the-shop met aangepaste presentatiemeubels, waarbij vaak natuurlijke materialen worden gebruikt zoals hout of baksteen. Exclusieve producten staan mooi in de kijker op tafels of presentatiedisplays. De hypermarkt biedt in elke categorie namelijk meer merken, meer keuze en meer premiumproducten, al blijven ook prijssignalen essentieel – een precaire evenwichtsoefening voor elke hypermarkt. Op de wijnafdeling bijvoorbeeld vind je wijnen tussen 2,50 en wel 419 euro per fles. Van een spagaat gesproken… 

 

Digitale toepassingen willen het de klant makkelijker maken door te informeren en/of te inspireren. Er is dan ook gratis wifi in de winkel – en die bleek wel degelijk te werken. Op de cultuurafdeling kun je cd’s, games of dvd’s scannen om ze te beluisteren of een trailer te bekijken. Op de multimedia-afdeling helpt een scanner je de juiste inktpatronen voor je printer terug te vinden. Er staat een digitale passpiegel op de textielafdeling. “In Carrefour Bergen gebruiken maandelijks wel 12.000 klanten die spiegel”, vernemen we. Op de bierafdeling is er een digitale bieradviseur en op de versmarkt vind je een zuil met receptideeën.

 

Verleiden

Blikvangers? Grote multimedia- en elektro-afdelingen met aandacht voor innovaties (drones, VR-brillen…) en voor sterke merken. Een sfeervolle decoratie-afdeling met een uitgebreid assortiment kaarsen, een lingerie-afdeling in boetieksfeer. De afdelingen onderhouds- en wasproducten blijven basic en functioneel: hier heerst de prijs. Meer aandacht is er voor gezondheid: bulk, bio en 150 glutenvrije referenties. Ook zijn er meer dan 200 lokale producten. 

 

Opmerkelijk is het flink uitgebouwd chocoladerayon (meer dan 200 referenties, opgezet en ingericht in samenwerking met Mondelez), dat Carrefour combineert met een koffieafdeling waar ook ter plaatse koffie wordt gebrand (in samenwerking met Rombouts). De patisserietoog verleidt met huisgemaakte chocolade en koekjes, op de beenhouwerij vind je gerijpt vlees van verschillende rassen. Er is een premium groenten- en fruitbar, een benevelingsinstallatie houdt de sla vers, de kaastoog biedt wel 250 verschillende referenties. Op de visafdeling is er dagverse sushi en huisgerookte zalm. En ook in deze winkel werd aan de kassa’s de ‘unieke wachtrij’ ingevoerd. 

 

Carrefour zet de vernieuwingsoperatie bij de hypermarkten verder: momenteel wordt er onder andere ook gewerkt in de hypermarkten van Kuringen en Ans.

 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.