Zo viert Delhaize z’n 150ste verjaardag | RetailDetail

Zo viert Delhaize zijn 150ste verjaardag

Zo viert Delhaize zijn 150ste verjaardag
Foto Delhaize

Innovatie is de rode draad doorheen de rijke geschiedenis van Delhaize. De retailer benadrukt zijn Belgische eigenheid en viert zijn verjaardag met een grote liefdadigheidsactie. 

150 jaar innovatie

De geschiedenis van Delhaize is er één van 150 jaar innovatie, benadrukt CEO Denis Knoops. Stichters Jules en Edouard Delhaize en hun schoonbroer Jules Vieujant veranderden in 1867 het begrip kruidenier revolutionair door een filiaalconcept te ontwikkelen in België. “Een gouden idee”, aldus de CEO. Later zou Delhaize ook als eerste een distributeursmerk lanceren en in 1957 de allereerste supermarkt in België openen. 

 

Klanten van Delhaize konden als eersten avocado proeven in 1974, fairtrade- en bioproducten kopen in 1989, de eerste Chileense wijnen, quorn en sushi ontdekken in 1994, genieten van gerechten van sterrenchefs in 2001, ontbijtgranen met stevia uitproberen in 2013 of van de eerste Belgische vermout genieten in 2016.

 

Knoops benadrukt dat Delhaize bij uitstek een Belgische retailer is: “We kopen immers 70 % van onze producten aan bij Belgische leveranciers waar we vaak al tientallen jaren mee samenwerken.” 2017 wordt een jaar van stevige investeringen. Liefst 100 aangesloten winkeliers zullen dit jaar hun zaak renoveren, een absoluut record. Ook een twintigtal filialen gaan op de schop. 
 

Make-A-Wish

Om haar 150ste verjaardag te vieren, lanceert Delhaize een grote liefdadigheidsactie ten voordele van de Make-A-Wish foundation, met de steun van ambassadeurs als Eden Hazard, Yanina Wickmayer en Kris Wauters. Voor elk Delhaize-product met een “150 jaar- Make-A -Wish” logo stort Delhaize een deel van de opbrengst aan de vereniging. Het behaalde bedrag zal in de loop van juni overhandigd worden.

 

Concreet gaat het over zeven populaire Delhaizeproducten zoals hazelnootpasta, koffiecapsules, crunchy muesli, bruschettine, cookies met superfruit, quinoa-bulgurmix, tomatensaus met basilicum en een rode Bordeaux uit 2015 met de naam “Jules” en de beeltenis van oprichter Jules Delhaize op het etiket. De actie start in week 14 (begin april).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.