Zo viert Delhaize zijn 150ste verjaardag

Zo viert Delhaize zijn 150ste verjaardag

Innovatie is de rode draad doorheen de rijke geschiedenis van Delhaize. De retailer benadrukt zijn Belgische eigenheid en viert zijn verjaardag met een grote liefdadigheidsactie. 

150 jaar innovatie

De geschiedenis van Delhaize is er één van 150 jaar innovatie, benadrukt CEO Denis Knoops. Stichters Jules en Edouard Delhaize en hun schoonbroer Jules Vieujant veranderden in 1867 het begrip kruidenier revolutionair door een filiaalconcept te ontwikkelen in België. “Een gouden idee”, aldus de CEO. Later zou Delhaize ook als eerste een distributeursmerk lanceren en in 1957 de allereerste supermarkt in België openen. 

 

Klanten van Delhaize konden als eersten avocado proeven in 1974, fairtrade- en bioproducten kopen in 1989, de eerste Chileense wijnen, quorn en sushi ontdekken in 1994, genieten van gerechten van sterrenchefs in 2001, ontbijtgranen met stevia uitproberen in 2013 of van de eerste Belgische vermout genieten in 2016.

 

Knoops benadrukt dat Delhaize bij uitstek een Belgische retailer is: “We kopen immers 70 % van onze producten aan bij Belgische leveranciers waar we vaak al tientallen jaren mee samenwerken.” 2017 wordt een jaar van stevige investeringen. Liefst 100 aangesloten winkeliers zullen dit jaar hun zaak renoveren, een absoluut record. Ook een twintigtal filialen gaan op de schop. 
 

Make-A-Wish

Om haar 150ste verjaardag te vieren, lanceert Delhaize een grote liefdadigheidsactie ten voordele van de Make-A-Wish foundation, met de steun van ambassadeurs als Eden Hazard, Yanina Wickmayer en Kris Wauters. Voor elk Delhaize-product met een “150 jaar- Make-A -Wish” logo stort Delhaize een deel van de opbrengst aan de vereniging. Het behaalde bedrag zal in de loop van juni overhandigd worden.

 

Concreet gaat het over zeven populaire Delhaizeproducten zoals hazelnootpasta, koffiecapsules, crunchy muesli, bruschettine, cookies met superfruit, quinoa-bulgurmix, tomatensaus met basilicum en een rode Bordeaux uit 2015 met de naam “Jules” en de beeltenis van oprichter Jules Delhaize op het etiket. De actie start in week 14 (begin april).