Zo wil Carrefour ons beter doen eten

Carrefour lanceert Act for Food, een wereldwijd programma met concrete initiatieven om klanten en medewerkers te helpen beter te eten tegen betaalbare prijzen. Frankrijk neemt het voortouw, de andere landen van de groep zullen volgen.

 

Voedselkwaliteit verbeteren

Het programma is een onderdeel van het ambitieuze transformatieplan dat in januari werd voorgesteld door topman Alexandre Bompard: die formuleerde toen de ambitie om wereldleider te worden in de voedseltransitie voor iedereen. De retailer wil zijn model afstemmen op nieuwe voedseluitdagingen zoals voedselveiligheid, de oorsprong van de producten en de relaties met de landbouwsector. Doel is de voedselkwaliteit wereldwijd te verbeteren.

 

In Frankrijk wordt het Act for Food-programma geïmplementeerd via negen concrete verplichtingen: zo garandeert de retailer dat de verse producten onder het merk Carrefour Bio 100% Frans zijn en honderd controversiële stoffen worden gebannen uit alle Carrefour-voedingsproducten. In de groenteteelt wordt het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen verminderd of volledig beëindigd. Hetzelfde gebeurt met het gebruik van antibiotica in de veehouderij. Vee zal uitsluitend GMO-vrij voeder krijgen.

 

Internationale uitrol

Carrefour gaat blockchain-technologie gebruiken om de traceerbaarheid van producten te garanderen. De retailer zal het aantal producten binnen het vegetarische assortiment verdubbelen en om de biodiversiteit te bevorderen zal de groep groenten en fruit verkopen die afkomstig zijn van zaden van boeren. Ook garandeert het bedrijf een selectie van vis afkomstig van verantwoorde vismethoden en aquacultuur.

 

Meer informatie vinden consumenten op een website die de verschillende initiatieven beschrijft. Hier kunnen mensen ook stemmen op een van de twee projecten die zij graag geïmplementeerd zien. De negen engagementen zullen ook internationaal worden uitgerold in elke van de tien landen waar de groep actief is, weliswaar aangepast aan de specifieke situatie in elk land.

 

Om zijn voedselambities te ondersteunen heeft Carrefour bovendien een adviesraad opgericht waarin zeven leden van buiten de groep zetelen. Het gaat om experts met uiteenlopende achtergronden: Lucie Basch, oprichter van de start-up Too Good To Go (die voedselverlies aanpakt); Myriam Bouré van Open Food France; Danone-CEO Emmanuel Faber; televisiechef Jean Imbert; kankerspecialist Caroline Robert; landbouwer François Mandin en landbouwingenieur Maxime de Rostolan, oprichter van Fermes d’Avenir en Blue Bees.