Zo wil Lidl een topper worden in duurzaamheid | RetailDetail

Zo wil Lidl een topper worden in duurzaamheid

Zo wil Lidl een topper worden in duurzaamheid
Foto RetailDetail

Lidl België heeft een nieuwe duurzaamheidsstrategie uitgewerkt met ambitieuze doelstellingen. Tegen 2020 wil het bedrijf bij de top retailers horen inzake verantwoord ondernemen, ook in de relaties met de handelspartners. 

Koploper

De lat ligt hoog, stelt Boudewijn van den Brand, CEO Lidl België en Luxemburg. “We willen een duurzame smart discounter zijn, met een positieve impact op medewerkers, klanten en maatschappij. Ons duurzaamheidsbeleid voeren wij onder de vlag ‘Op weg naar morgen’ en focust op vijf pijlers: ons assortiment, onze medewerkers, het milieu, de maatschappij en onze businesspartners.” Die vijf pijlers werden door Lidl vastgelegd op internationaal niveau, maar de invulling ervan gebeurt lokaal. Op dit vlak behoort Lidl België tot de koplopers binnen de groep. 


Met de verduurzaming van het assortiment bijvoorbeeld is de retailer al een tijdje bezig. “We streven voor elk product dat we aanbieden naar de meest duurzame oplossing. Dit betekent dat we vanaf nu elk product effectief onder de loep nemen om alle duurzaamheidsopties te bekijken”, zegt marketing- en inkoopdirecteur Jeroen Bal.

 

Lokale producten

Jaarlijks moet de omzet van duurzame producten bij Lidl met 10% stijgen. Hierbij gaat het om producten met labels als bio, eco, MSC, ASC of Rainforest Alliance. Ook de totale omzet van regionale en lokale producten moet jaarlijks met 10% omhoog. Verder streeft de retailer naar 100% duurzaam gecertificeerde palmolie en de totale eliminatie van gevaarlijke chemicaliën uit de productieketen van textiel. 

 

Lidl denkt ook aan onze gezondheid: 20% minder toegevoegde zout en suiker tegen 2025, in vergelijking met 2015.  “Voor suikerreducties focussen we ons op voedingsmiddelen die populair zijn bij kinderen. Voor de zoutconcentraties focussen we ons op de productcategorieën die worden geconsumeerd op regelmatige basis en die verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de dagelijkse zoutinname”, zegt Philippe Weiler, hoofd CSR.

 

“Werk moet leuk zijn”

Tegen 2020 wil Lidl de beste werkgever zijn binnen de Belgische retailsector. De retailer ambieert de eerste plaats in de ‘Great Place To Work’ competitie. “Onze meer dan 7.000 medewerkers moeten elke dag opnieuw zorgen voor een glimlach bij onze klanten. Ik vind dit persoonlijk zeer belangrijk”, benadrukt Boudewijn van den Brand. “Ik geloof sterk dat we enkel succesvol kunnen zijn als onze medewerkers tevreden zijn. Werk moet leuk zijn!”

 

Inzake milieu zal tegen 2020 12,5% van Lidl’s elektriciteitsverbruik afkomstig zijn van eigen geproduceerde hernieuwbare elektriciteit. Vanaf 2017 voldoet elk nieuw te bouwen distributiecentrum en filiaal aan de BREEAM-standaard voor duurzame gebouwen. Ook gaat Lidl 95% van alle afvalstromen selectief inzamelen. 

 

Duurzame handelsrelaties

De discounter wil een goede buur zijn en kijkt naar de rol en de impact die elke winkel heeft op lokaal niveau. Om de voedselverliezen met 25% te verminderen zullen de winkels nauwer samenwerken met lokale organisaties. Ook zal elke regio een lokale samenwerking aangaan met een aantal organisaties rond gezonde voeding.

 

Tot slot kiest Lidl bewust en waar mogelijk voor langetermijnrelaties met handelspartners. Een onafhankelijk auditingplatform zal de prestaties van businesspartners op gebied van duurzaamheid opvolgen en ondersteunen. Tegen 2018 worden duurzaamheidscriteria geïntegreerd in de aankoopprocedures over alle departementen heen.

 

Om dat laatste punt te illustreren, presenteerde Lidl zijn nieuwe duurzaamheidsbeleid bij tomatenteler Rotom in Onze-Lieve-Vrouw-Waver. Die levert 92% van zijn productie aan de keten: ongeveer 11 miljoen kilogram in België en nog eens 11 miljoen kilogram aan andere Europese landen. En dat sinds de Belgische start van Lidl in 1998. Het toont aan hoe partners samen met Lidl kunnen groeien, nationaal en internationaal. Rotom is bovendien een erg duurzaam bedrijf dat zijn eigen groene elektriciteit opwekt en dat uitsluitend werkt met gerecupereerd regenwater, zodat de waterfactuur nul euro bedraagt. Een bewijs dat duurzaamheid en kostenreductie hand in hand gaan. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.