Zo zet Spar Good Food in op beleving

Zo zet Spar Good Food in op beleving

De nieuwe winkelformule Spar Good Food verbindt retail met horeca. Hoe dat concreet in z’n werk gaat? RetailDetail nam de proef op de som in het Limburgse Rekem, bij Lanaken.

Goede ligging

Het verhaal is nog pril: in juli openden Lore Vangeloven en Thomas Machiels hier hun Spar Good Food. Het is na Ieper de tweede vestiging van het nieuwe retailconcept van Sparcentrale Lambrechts, dat een winkel combineert met een horecagelegenheid. De buurtsuper heeft z’n start niet gemist. De openingsweek was uitstekend, de mensen uit de streek waren erg nieuwsgierig en de folder deed z’n werk. 


Aan concurrentie is er nochtans geen gebrek, met onder andere Aldi, Colruyt en Proxy Delhaize in de onmiddellijke omgeving. Maar de ligging is uitstekend: goed zichtbaar met een ruime parking langs een drukke verbindingsweg, met zowel woonkernen als bedrijvenzones in de buurt. Al om acht uur in de ochtend komen passanten hier ontbijten of een broodje meenemen voor de lunch. En elke vrijdag zorgt een viskraam op de parking voor extra trafiek naar de winkel. 
 

Lokale producten

Beide ondernemers leerden elkaar kennen in Carrefour Market Diepenbeek waar ze ervaring opdeden: hij als bakker en zij als afdelingsverantwoordelijke vers. De ondernemersmicrobe kreeg hen te pakken en het klikte met Sparcentrale Lambrechts, die winkeliers de vrijheid geeft om eigen accenten te leggen en zich te differentiëren. 


Die kans grijpen Lore en Thomas volop. De winkel van zo’n 650 vierkante meter kwam in een pand waar eerder een populaire groenten en fruit-speciaalzaak gevestigd was die een erg onderscheidend assortiment voerde, met onder andere lokale producten, noten, verse thee in bulk… “Die trekkers hebben we behouden en geïntegreerd in het Spar-assortiment. Het zijn speciale producten waar de mensen voor terugkeren. Ze zijn ook populair bij de vele Nederlandse klanten die we hier verwelkomen.” Dat zorgt voor een aparte winkelbeleving, anders dan de doorsnee supermarkt.
 

Sociale media

Ook in de Good Food Bar naast de inkom (een kleine 30 zitplaatsen op zo’n 100 vierkante meter) willen de ondernemers zich onderscheiden. “We zetten speciale broodjes op de kaart, bijvoorbeeld met de lokale Oud Rekem kaas in plaats van gewone gouda. In de toekomst gaan we hier ook zelf maaltijden samenstellen met producten die je in de winkel terugvindt, maar we bouwen stap voor stap op.” 


Dit is immers een stevig project voor twee jonge debutanten, die meteen ook een team van negen medewerkers aansturen. Maar ze weten duidelijk van aanpakken. Luisteren naar de klanten, dat is voor Lore en Thomas de sleutel tot succes. “Als iemand vraagt naar een specifiek product dat we niet in assortiment hebben, dan noteren we dat meteen en gaan we daarnaar op zoek.” 


De ondernemers mikken op een hip, jong en gezond imago. “We zetten sterk in op sociale media, met Facebook en een WhatsAppgroep. Er is hier gratis wifi, waar mensen kunnen inchecken. We willen een echte community uitbouwen.”
 

Tapas scheppen

Blikvangers in de winkel? Bij de inkom trekt de presentatietafel met noten, granola en sappen meteen de aandacht, mooi gepresenteerd op houten kistjes. Daarnaast is er een tapasbar waar klanten zelf olijven, zongedroogde tomaatjes, gemarineerde artisjokken en nog veel meer kunnen uitscheppen. Hier kunnen shoppers zich ook voorzien van versgeperst sinaasappelsap. Een koelmeubel presenteert verse wraps, salades, sushi, soepen en sappen. 


De afdeling groenten en fruit is vrij ruim opgezet voor dit type buurtwinkel – dat heeft alles te maken met de historiek van de speciaalzaak die hier voordien gevestigd was. Het aanbod wordt nog voortdurend uitgebreid. Op vraag van de klanten kwamen er al snel koksnoten, verse vijgen, verse look en citroengras bij, bijvoorbeeld. 


De wijnafdeling is een echte eye catcher. Ook hier behielden de ondernemers een aantal vaste referenties van de voorganger, omdat de klanten eraan gehecht zijn. Een beperkt assortiment wordt ook vanuit een wijnkoeler verkocht. We zien lokale producten (jenever van De Korhaan) en geschenkmanden. 
 

Thee in bulk

Op de traiteurafdeling werd gekozen voor een traditionele bedieningstoog om beter te kunnen inspelen op de wensen van de klanten, al is er ook een afdeling freshpack voor de gehaaste shoppers. De winkel verzorgt kaasschotels, tapasschotels, barbecueschotels… en verkoopt ambachtelijke producten zoals gehaktbrood en -balletjes van Meester Jean. Veel artisanale producten ook bij de bakkerij, zoals de chocolade spekken van Olivers. 


Een bijzondere presentatie met speciale oliën en azijnen doet wat aan Oil & Vinegar denken. “We proberen zoveel mogelijk in te spelen op koppelverkoop. Bij de oliën plaatsen we dus ook kruiden en grissini.” Een verrassend succesnummer tenslotte is het meubel met verse thee in bulk, om zelf uit te scheppen. Iets wat je maar zelden ziet en waarvoor mensen dus speciaal naar deze winkel komen. En blijven terugkeren. De varianten luisteren naar verleidelijke namen als Oriëntaalse Nacht, Zeevaardersmélange, Kir Royal, Sweet Chili Thai of Geheim van Toetanchamon. Als dat de nieuwsgierigheid niet wekt…