Zoet gaat massaal langs kassa tijdens Suikerfeest

Zoet gaat massaal langs kassa tijdens Suikerfeest

Zoete producten gaan massaal langs de kassa tijdens het Suikerfeest, dat vandaag begint en waarmee bijna een miljoen moslims in Nederland de Ramadan afsluiten. Moslims geven tijdens de Ramadan en het Suikerfeest zo’n 35 procent extra uit, schat onderzoeksbureau Motivaction.

Albert Heijn: extra assortiment

Albert Heijn ziet tijdens de vijf weken van de Ramadan extra behoeften qua assortiment bij de islamitische klant. "Dan leggen we meer nadruk op producten voor de vasten- en feestperiode. Van deze producten wordt meer dan normaal naar onze winkels geleverd", aldus woordvoerster Anoesjka Aspeslagh.

 

"Ruim 150 winkels hebben zich daarnaast ingeschreven voor extra assortiment. Hier treffen klanten tijdens de Ramadan artikelen als bulgur, dadels, vijgen en olijven in grotere verpakkingen aan."

 

In alle winkels zijn receptkaarten voor de Ramadankeuken en er is een themapagina op de Allerhande-site met recepten en een 'midnight menu', bestaande uit zoete appel-abrikoosbroodjes, zoete baklava, een linzensoep en couscous met gegrilde groenten. Albert Heijn heeft wel geen extra activiteiten in het kader van het Suikerfeest, aldus de woordvoerster.

 

Jumbo: recepten

Jumbo biedt, op zijn beurt, in de supermarkten en online naar eigen zeggen veel producten aan waarmee klanten gerechten kunnen maken die passen bij het Suikerfeest. Ook staan er op Jumbo.com enkele recepten om klanten te inspireren.

 

"We hebben geen speciale huismerkproducten voor het Suikerfeest, omdat we de vraag naar dergelijke producten in onze winkel al beantwoorden met het assortiment van andere merken. In de afgelopen jaren is gebleken dat deze producten goed aansluiten bij de lokale klant", aldus woordvoerder Maurice Nieuwland.

 

Luxeproducten en halalsnoep

Bij multiculturele supermarkt Tanger Markt worden koekjes, cakes, croissants met vullingen en snoepjes gretig ingekocht voor het feest dat in het teken staat van familiebezoek en cadeaus. "Met het mooie weer zal de moslimconsument ook gezamenlijk gaan barbecuen. De periode van de Ramadan zorgt voor een omzetpiek van 20 tot 30 procent. Naast zoete producten koopt de allochtone klant dan vooral luxeproducten, zoals kalfsbiefstuk en medjoul-dadels", vertelt Theo Wit.

 

Hema speelt in op het Suikerfeest met een speciale reeks producten, zoals dadels, gedroogde pruimen, gedroogde fruitmix, mamul-koekjes (zandkoekjes) en verschillende soorten snoep. Het snoepgoed is halal. "In veel snoepgoed zit doorgaans varkensgelei, maar dat zit niet in deze producten", aldus woordvoerder Rene Struijs.

 

Tijdens het Suikerfeest wordt er drie dagen feestelijk gegeten met veel zoetigheid en uitbundige maaltijden.

Tags: