Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

Nederlandse supermarkten boeken een steeds groter deel van hun omzet op zondag. In het eerste kwartaal van 2013 ging 2,33 procent van de weekomzet op zondag langs de kassa's. Dat betekent op jaarbasis een omzet van 769 miljoen euro.

Randstadjongeren grootste zondagshoppers

Volgens onderzoeksbureau GfK doet inmiddels meer dan de helft (52,6%) van de Nederlanders weleens boodschappen op zondag. Bovendien doen ze dat ook vaker (6,44 keer) dan in het verleden. Naar verwachting gaat de zondagsomzet de komende jaren een flinke vlucht nemen, nu alle gemeenten de mogelijkheid krijgen de opening op zondag vrij te geven. Hierover heeft de Eerste Kamer in Nederland recent een besluit genomen.

 

Op zondag kopen consumenten vooral kant-en-klaarmaaltijden, ijs, rijst en deegwaren. Versproducten als brood, vleeswaren en koffie zijn juist minder in trek. De zondagsopening is het meest populair onder jongeren, maar ook in de andere leeftijdsgroepen groeit de aantrekking.

 

Supermarkten in de grote steden zijn het succesvolst op zondag, met 4,94 procent van de weekomzet. Dat is logisch, omdat ze vanwege de toeristenregeling al veel winkels open hebben op zondag. Klanten in het noorden van het land doen nog nauwelijks (0,65%) boodschappen op zondag.

 

De cijfers van GfK onderbouwen verder dat supermarkten vooralsnog de uitzondering vormen op de malaise in de Nederlandse detailhandel. In de eerste vijf maanden van dit jaar steeg de supermarktomzet met 3,8 procent van 13,6 miljard euro naar 14,1 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top