Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

Nederlandse supermarkten boeken een steeds groter deel van hun omzet op zondag. In het eerste kwartaal van 2013 ging 2,33 procent van de weekomzet op zondag langs de kassa's. Dat betekent op jaarbasis een omzet van 769 miljoen euro.

Randstadjongeren grootste zondagshoppers

Volgens onderzoeksbureau GfK doet inmiddels meer dan de helft (52,6%) van de Nederlanders weleens boodschappen op zondag. Bovendien doen ze dat ook vaker (6,44 keer) dan in het verleden. Naar verwachting gaat de zondagsomzet de komende jaren een flinke vlucht nemen, nu alle gemeenten de mogelijkheid krijgen de opening op zondag vrij te geven. Hierover heeft de Eerste Kamer in Nederland recent een besluit genomen.

 

Op zondag kopen consumenten vooral kant-en-klaarmaaltijden, ijs, rijst en deegwaren. Versproducten als brood, vleeswaren en koffie zijn juist minder in trek. De zondagsopening is het meest populair onder jongeren, maar ook in de andere leeftijdsgroepen groeit de aantrekking.

 

Supermarkten in de grote steden zijn het succesvolst op zondag, met 4,94 procent van de weekomzet. Dat is logisch, omdat ze vanwege de toeristenregeling al veel winkels open hebben op zondag. Klanten in het noorden van het land doen nog nauwelijks (0,65%) boodschappen op zondag.

 

De cijfers van GfK onderbouwen verder dat supermarkten vooralsnog de uitzondering vormen op de malaise in de Nederlandse detailhandel. In de eerste vijf maanden van dit jaar steeg de supermarktomzet met 3,8 procent van 13,6 miljard euro naar 14,1 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top