Zondag steeds belangrijker voor supermarkten | RetailDetail

Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

Nederlandse supermarkten boeken een steeds groter deel van hun omzet op zondag. In het eerste kwartaal van 2013 ging 2,33 procent van de weekomzet op zondag langs de kassa's. Dat betekent op jaarbasis een omzet van 769 miljoen euro.

Randstadjongeren grootste zondagshoppers

Volgens onderzoeksbureau GfK doet inmiddels meer dan de helft (52,6%) van de Nederlanders weleens boodschappen op zondag. Bovendien doen ze dat ook vaker (6,44 keer) dan in het verleden. Naar verwachting gaat de zondagsomzet de komende jaren een flinke vlucht nemen, nu alle gemeenten de mogelijkheid krijgen de opening op zondag vrij te geven. Hierover heeft de Eerste Kamer in Nederland recent een besluit genomen.

 

Op zondag kopen consumenten vooral kant-en-klaarmaaltijden, ijs, rijst en deegwaren. Versproducten als brood, vleeswaren en koffie zijn juist minder in trek. De zondagsopening is het meest populair onder jongeren, maar ook in de andere leeftijdsgroepen groeit de aantrekking.

 

Supermarkten in de grote steden zijn het succesvolst op zondag, met 4,94 procent van de weekomzet. Dat is logisch, omdat ze vanwege de toeristenregeling al veel winkels open hebben op zondag. Klanten in het noorden van het land doen nog nauwelijks (0,65%) boodschappen op zondag.

 

De cijfers van GfK onderbouwen verder dat supermarkten vooralsnog de uitzondering vormen op de malaise in de Nederlandse detailhandel. In de eerste vijf maanden van dit jaar steeg de supermarktomzet met 3,8 procent van 13,6 miljard euro naar 14,1 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.