Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

Nederlandse supermarkten boeken een steeds groter deel van hun omzet op zondag. In het eerste kwartaal van 2013 ging 2,33 procent van de weekomzet op zondag langs de kassa's. Dat betekent op jaarbasis een omzet van 769 miljoen euro.

Randstadjongeren grootste zondagshoppers

Volgens onderzoeksbureau GfK doet inmiddels meer dan de helft (52,6%) van de Nederlanders weleens boodschappen op zondag. Bovendien doen ze dat ook vaker (6,44 keer) dan in het verleden. Naar verwachting gaat de zondagsomzet de komende jaren een flinke vlucht nemen, nu alle gemeenten de mogelijkheid krijgen de opening op zondag vrij te geven. Hierover heeft de Eerste Kamer in Nederland recent een besluit genomen.

 

Op zondag kopen consumenten vooral kant-en-klaarmaaltijden, ijs, rijst en deegwaren. Versproducten als brood, vleeswaren en koffie zijn juist minder in trek. De zondagsopening is het meest populair onder jongeren, maar ook in de andere leeftijdsgroepen groeit de aantrekking.

 

Supermarkten in de grote steden zijn het succesvolst op zondag, met 4,94 procent van de weekomzet. Dat is logisch, omdat ze vanwege de toeristenregeling al veel winkels open hebben op zondag. Klanten in het noorden van het land doen nog nauwelijks (0,65%) boodschappen op zondag.

 

De cijfers van GfK onderbouwen verder dat supermarkten vooralsnog de uitzondering vormen op de malaise in de Nederlandse detailhandel. In de eerste vijf maanden van dit jaar steeg de supermarktomzet met 3,8 procent van 13,6 miljard euro naar 14,1 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top