Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

Nederlandse supermarkten boeken een steeds groter deel van hun omzet op zondag. In het eerste kwartaal van 2013 ging 2,33 procent van de weekomzet op zondag langs de kassa's. Dat betekent op jaarbasis een omzet van 769 miljoen euro.

Randstadjongeren grootste zondagshoppers

Volgens onderzoeksbureau GfK doet inmiddels meer dan de helft (52,6%) van de Nederlanders weleens boodschappen op zondag. Bovendien doen ze dat ook vaker (6,44 keer) dan in het verleden. Naar verwachting gaat de zondagsomzet de komende jaren een flinke vlucht nemen, nu alle gemeenten de mogelijkheid krijgen de opening op zondag vrij te geven. Hierover heeft de Eerste Kamer in Nederland recent een besluit genomen.

 

Op zondag kopen consumenten vooral kant-en-klaarmaaltijden, ijs, rijst en deegwaren. Versproducten als brood, vleeswaren en koffie zijn juist minder in trek. De zondagsopening is het meest populair onder jongeren, maar ook in de andere leeftijdsgroepen groeit de aantrekking.

 

Supermarkten in de grote steden zijn het succesvolst op zondag, met 4,94 procent van de weekomzet. Dat is logisch, omdat ze vanwege de toeristenregeling al veel winkels open hebben op zondag. Klanten in het noorden van het land doen nog nauwelijks (0,65%) boodschappen op zondag.

 

De cijfers van GfK onderbouwen verder dat supermarkten vooralsnog de uitzondering vormen op de malaise in de Nederlandse detailhandel. In de eerste vijf maanden van dit jaar steeg de supermarktomzet met 3,8 procent van 13,6 miljard euro naar 14,1 miljard euro.

Tags: