Zondag steeds belangrijker voor supermarkten | RetailDetail

Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

In 2015 is de zondagsomzet van Nederlandse supermarkten gegroeid naar 1,41 miljard euro. Dat is een stijging van 21 procent ten opzichte van een jaar eerder. Meer dan twee op drie gezinnen doet per jaar bijna 9 keer boodschappen op zondag.

 

Dalende omzet op zaterdag

Vooral jongeren, zowel alleenstaanden als tweeverdieners, maken volgens GfK gebruik van de zondagopeningen van supermarkten. Ook zijn het voornamelijk huishoudens in het zuiden van Nederland en in de Randstad die op zondag hun inkopen doen, al is de groei in alle regio’s merkbaar.

 

De opkomst van het winkelen op zondag heeft zijn effect op de omzet van de zaterdag. Het aandeel van zaterdag is in 2015 dan ook teruggezakt naar 42,6 procent. In 2012 was dat nog 46 procent. Vrijdag en zaterdag zijn wel nog steeds de twee belangrijkste dagen voor supermarkten.

 

GfK meldt daarnaast dat de omzet in januari in 2016 ongeveer stabiel is gebleven ten opzichte van 2015, met 2,61 miljard euro. Gemiddeld werd er per kassabon dan wel 1,9 procent minder uitgegeven, het aantal kassabonnen steeg daarentegen met bijna 2 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.