Zondag steeds belangrijker voor supermarkten | RetailDetail

Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

In 2015 is de zondagsomzet van Nederlandse supermarkten gegroeid naar 1,41 miljard euro. Dat is een stijging van 21 procent ten opzichte van een jaar eerder. Meer dan twee op drie gezinnen doet per jaar bijna 9 keer boodschappen op zondag.

 

Dalende omzet op zaterdag

Vooral jongeren, zowel alleenstaanden als tweeverdieners, maken volgens GfK gebruik van de zondagopeningen van supermarkten. Ook zijn het voornamelijk huishoudens in het zuiden van Nederland en in de Randstad die op zondag hun inkopen doen, al is de groei in alle regio’s merkbaar.

 

De opkomst van het winkelen op zondag heeft zijn effect op de omzet van de zaterdag. Het aandeel van zaterdag is in 2015 dan ook teruggezakt naar 42,6 procent. In 2012 was dat nog 46 procent. Vrijdag en zaterdag zijn wel nog steeds de twee belangrijkste dagen voor supermarkten.

 

GfK meldt daarnaast dat de omzet in januari in 2016 ongeveer stabiel is gebleven ten opzichte van 2015, met 2,61 miljard euro. Gemiddeld werd er per kassabon dan wel 1,9 procent minder uitgegeven, het aantal kassabonnen steeg daarentegen met bijna 2 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.