Zuid-Afrika heeft meer tijd nodig om fusie SABMiller en AB InBev te bekijken | RetailDetail

Zuid-Afrika heeft meer tijd nodig om fusie SABMiller en AB InBev te bekijken

Zuid-Afrika heeft meer tijd nodig om fusie SABMiller en AB InBev te bekijken

De Zuid-Afrikaanse mededingingsautoriteiten hebben besloten om hun onderzoek naar de fusie tussen SABMiller en AB InBev te verlengen. Normaal gezien moesten ze vandaag met een conclusie komen, maar die deadline wordt niet gehaald.

Afrikaans marktaandeel belangijk voor fusie

De mededingingsautoriteiten stellen nu dat ze meer tijd nodig hebben om met de betrokken partijen te praten, om oplossingen te vinden voor bepaalde problemen - zonder daarbij te zeggen wat die problemen zijn of hoe ze opgelost kunnen worden. De Zuid-Afrikaanse wet staat toe dat het onderzoek met telkens 14 dagen verlengd kan worden en één of twee verlengingen zijn niet ongewoon.

 

AB InBev aanvaardt de verlenging van het onderzoek, maar het bedrijf hoopt wel dat Zuid-Afrika er niet voor zorgt dat de afhandeling van de fusie vertraging oploopt. AB InBev en SABMiller hopen de deal in de tweede helft van dit jaar af te ronden.

 

Naast Zuid-Afrika zijn de twee bierbrouwers ook op zoek naar goedkeuring van de overeenkomst op alle andere markten, zoals Europa en de Verenigde Staten. Eén van de belangrijkste redenen achter de fusie was de mogelijkheid voor AB InBev om in één klap op grote schaal voet aan de grond te krijgen in Afrika. De Afrikaanse markt is immers één van de weinige regio’s waar de komende jaren nog sterke groei wordt verwacht. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.