Zuid-Afrika heeft meer tijd nodig om fusie SABMiller en AB InBev te bekijken | RetailDetail

Zuid-Afrika heeft meer tijd nodig om fusie SABMiller en AB InBev te bekijken

Zuid-Afrika heeft meer tijd nodig om fusie SABMiller en AB InBev te bekijken

De Zuid-Afrikaanse mededingingsautoriteiten hebben besloten om hun onderzoek naar de fusie tussen SABMiller en AB InBev te verlengen. Normaal gezien moesten ze vandaag met een conclusie komen, maar die deadline wordt niet gehaald.

Afrikaans marktaandeel belangijk voor fusie

De mededingingsautoriteiten stellen nu dat ze meer tijd nodig hebben om met de betrokken partijen te praten, om oplossingen te vinden voor bepaalde problemen - zonder daarbij te zeggen wat die problemen zijn of hoe ze opgelost kunnen worden. De Zuid-Afrikaanse wet staat toe dat het onderzoek met telkens 14 dagen verlengd kan worden en één of twee verlengingen zijn niet ongewoon.

 

AB InBev aanvaardt de verlenging van het onderzoek, maar het bedrijf hoopt wel dat Zuid-Afrika er niet voor zorgt dat de afhandeling van de fusie vertraging oploopt. AB InBev en SABMiller hopen de deal in de tweede helft van dit jaar af te ronden.

 

Naast Zuid-Afrika zijn de twee bierbrouwers ook op zoek naar goedkeuring van de overeenkomst op alle andere markten, zoals Europa en de Verenigde Staten. Eén van de belangrijkste redenen achter de fusie was de mogelijkheid voor AB InBev om in één klap op grote schaal voet aan de grond te krijgen in Afrika. De Afrikaanse markt is immers één van de weinige regio’s waar de komende jaren nog sterke groei wordt verwacht. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.