Zwak eerste kwartaal voor General Mills

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Meer ijs verkocht, minder yoghurt

Het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2017-18 is voor General Mills een tegenvaller geworden. De Amerikaanse voedingsgigant zag de omzet een duik nemen met 3,5% naar 3,77 miljard dollar of zo’n 3,2 miljard euro. Op vergelijkbare basis loopt de omzetdaling zelfs op tot 4%.

 

Vooral in de regio Azië & Latijns-Amerika (-8%) en in de Noord-Amerikaanse retail (-5%) krijgt de groep klappen. Enkel in de zone Europa-Australië is er een autonome omzetgroei met 3% tot 492 miljoen dollar (of 415 miljoen euro). Dat is vooral te danken aan de groeiende populariteit van ijsmerk Häagen-Dazs ijs, want de verkoop van yoghurtmerk Yoplait vertoont een dip.

 

De operationele winst klokte 3,1% lager af op 625,8 miljoen dollar (525 miljoen euro), terwijl de nettowinst 1,1% daalde tot 404,7 miljoen dollar (net geen 340 miljoen euro).

 

Het voedingsconcern uit Minneapolis herhaalde zijn prognose voor het hele boekjaar, waarbij het management uitgaat van een daling van de autonome omzet met 1 tot 2% en een stijging van de operationele winst met hoogstens één procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekend, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30% van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Back to top