Zwakste kwartaal in tien jaar voor Danone | RetailDetail

Zwakste kwartaal in tien jaar voor Danone

Zwakste kwartaal in tien jaar voor Danone

Zuivelproducent Danone heeft zijn zwakste kwartaal in een decennium achter de rug. De mindere verkoop van babyvoeding, normaal gezien één van de snelst groeiende sectoren, drukte stevig op de cijfers van het bedrijf.

Nieuwe regels in China

De totale omzet van Danone daalde in het derde kwartaal naar 5,54 miljard euro, vooral door een daling in het verkochte volume. Op vergelijkbare basis was er wel nog sprake van een groei van 2,1%, maar analisten hadden een vergelijkbare groei van 2,4% verwacht.

 

Danone draagt zo de gevolgen van enkele veranderingen in China, waar een hogere belasting werd ingevoerd op geïmporteerde babyvoeding. Retailers kiezen er daarom voor om eerst hun huidige voorraad te verkopen, in afwachting van de nieuwe regels. Danone moet nu afwachten of de markt nadien terug zal aantrekken.

 

Het zuivelbedrijf profiteerde lange tijd van de voedingsschandalen in China, waardoor de lokale producten met wantrouwen werden bekeken en er voornamelijk producten uit het buitenland werden gekocht. In het derde kwartaal steeg de verkoop van babyvoeding amper met 1,7%, in de eerste zes maanden van het jaar was dat nog 6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.