Zweedse supermarkt levert direct in de koelkast | RetailDetail

Zweedse supermarkt levert direct in de koelkast

Zweedse supermarkt levert direct in de koelkast

ICA, de grootste Zweedse supermarktketen, test een nieuw e-commerceconcept waarbij verse voeding rechtstreeks in de koelkast van de consument wordt geleverd, ook als die niet thuis is.

Openen op afstand

Het project is een samenwerking tussen ICA, het postbedrijf PostNord en start-up Glue. Die laatste ontwikkelde de Glue Smart Lock, een intelligent digitaal slot dat door de bewoner vanop afstand geopend kan worden met de smartphone. Zo hoeft de consumen niet eens thuis te blijven om de deur open te maken voor de levering. Wanneer de koerier voor de deur staat, krijgt de klant een melding met de vraag om de deur te openen. De postbode pakt de boodschappen uit en plaatst ze in de koelkast. De klant krijgt daarna het bericht dat de producten geleverd zijn en dat de deur weer correct werd gesloten. 

 

ICA test het concept deze zomer bij een veertigtal gezinnen in Stockholm. De retailer verwacht dat de online voedingsverkoop dit jaar in Zweden met 38% zal groeien, tot 5,7 miljard Zweedse kronen. “Met deze ontwikkeling onderzoeken we de toekomst van het boodschappen doen”, verklaart CEO Anders Svensson. Hier kun je een filmpje zien dat het “In-Fridge” concept duidelijk uitlegt. 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.