Zwitserse Coop opent vegetarische supermarkt | RetailDetail

Zwitserse Coop opent vegetarische supermarkt

Zwitserse Coop opent vegetarische supermarkt
Coop Schweiz

In het treinstation van Zug, ten zuiden van Zürich, heeft Coop een eerste vestiging geopend van de formule Karma. De winkel is genoemd naar het vegetarische huismerk Karma, dat uiteraard goed vertegenwoordigd is in het assortiment. 

Voor flexitariërs

De kleine stadssupermarkt (140 m²) biedt de grootste keuze vegetarische en veganistische producten in Zwitserland aan, waaronder verse en houdbare voedingsproducten en dranken, maar ook cosmetica en papierwaren. Zowat één derde van het aanbod is biologisch of fairtrade. 

 

Shoppers vinden er onder andere een afdeling bulkproducten, een koffie- en theebar met zithoek, huisgemaakte ontbijtkommen, smoothies, salades, sandwiches en veganistische hotdogs. In samenwerking met receptenwebsite Fooby presenteert de winkel wekelijks een vegetarisch recept, waarvan de ingrediënten op een gondelhoofd worden gepresenteerd. 

 

Coop gelooft in het potentieel, aangezien 40% van de Zwitsers zichzelf flexitariër noemt. Toch is enige terughoudendheid op zijn plaats: de Duitse keten Veganz, de eerste veganistische supermarktketen ter wereld, kwam ondanks hoge ambities begin dit jaar in financiële problemen. En hoewel vegetarische en veganistische restaurants overal in Europa sterk in opkomst zijn, vinden we maar weinig voorbeelden terug van plantaardige winkelconcepten. Vegansuper (Groningen), Veggie4u (Den Haag) en Vegabond (Amsterdam) zijn wel kleinschalige en losstaande Nederlandse initiatieven. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.