Zwitserse frank en prijzenslag in Europa wegen op Nestlé | RetailDetail

Zwitserse frank en prijzenslag in Europa wegen op Nestlé

Zwitserse frank en prijzenslag in Europa wegen op Nestlé

Het Zwitserse voedingsmiddelenconcern Nestlé heeft de omzet in de eerste 9 maanden van dit jaar iets minder hard zien groeien dan verwacht. Het concern boven Nescafé, KitKat en Vittel voelt de prijzendruk en de sterke Zwitserse frank aan den lijve.

4,5% organische groei

's Werelds grootste foodfabrikant behaalde de voorbije negen maanden een omzet van 66,2 miljard Zwitserse frank (54,8 miljard euro), zo'n 3% lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. De redenen zijn stilaan bekend: door het lage consumentenvertrouwen kan Nestlé maar moeilijk zijn prijzen verhogen in Europa, en bovendien heeft de sterke Zwitserse frank een nefaste invloed.

 

De onderliggende cijfers zijn echter wél een opsteker: exclusief wisselkoerseffecten (-7,5%!) en overnames (-0,1%) kan de groep bogen op een groei van 4,5% (een ietsje onder de analistenverwachting van +4,7%). Alle regio's hebben hun steentje bijgedragen: +1,4% in Europa, +5,1% in Noord- en Zuid-Amerika en +6,5% in Azië-Oceanië-Afrika.

 

"In een commerciële context van wereldwijde volatiliteit zonder gunstige wind hebben we een goede algemene groei gerealiseerd", zegt de Belgische topman Paul Bulcke. Nestlé houdt dan ook vast aan zijn eerder geformuleerde omzetverwachting (+5%) voor heel 2014 en voorspelt ook dat de winst zal toenemen (exclusief wisselkoerseffecten).

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.