Frits van Eerd rekent op veel supermarktsluitingen | RetailDetail

Frits van Eerd rekent op veel supermarktsluitingen

Topman Frits van Eerd van supermarktketen Jumbo rekent erop dat er de komende jaren een paar honderd supermarkten gaan verdwijnen in Nederland. Volgens Van Eerd hebben alle ketens slechte winkels, die op termijn de deuren gaan sluiten. Door de dalende marges in de levensmiddelenhandel is het niet meer mogelijk dit soort onrendabele vestigingspunten open te houden.

 

Dat zegt Van Eerd in een vraaggesprek met dagblad De Telegraaf. De formule uit Veghel is bezig met een grootschalige operatie na de overname van Super de Boer. Dit jaar rekent Jumbo erop dat er in totaal zo'n negentig winkels worden omgebouwd naar de Jumbo-formule. Daarbij is voor personeel, bedrijfsleiders en ondernemers van Super de Boer steeds een grootschalig programma opgezet om de waarden van de Jumbo-formule te leren. Iedere week gaan er twee nieuwe winkels open.

 

Door de hogere grondstofprijzen en de daarmee gepaard gaande lagere marges rekent Van Eerd op de sluiting van honderden winkels bij concurrenten. 'De markt laat niet echt toe om die verhoging door te berekenen. Dat wringt en het aantal winkels zal dan ook teruglopen. Elke keten heeft slechte winkels, en als het huurcontract van zo’n winkel verloopt biedt dat kansen', zegt de supermarkman.

Topman Frits van Eerd van supermarktketen Jumbo rekent erop dat er de komende jaren een paar honderd supermarkten gaan verdwijnen in Nederland. Volgens Van Eerd hebben alle ketens slechte winkels, die op termijn de deuren gaan sluiten. Door de dalende marges in de levensmiddelenhandel is het niet meer mogelijk dit soort onrendabele vestigingspunten open te houden.

 

Dat zegt Van Eerd in een vraaggesprek met dagblad De Telegraaf. De formule uit Veghel is bezig met een grootschalige operatie na de overname van Super de Boer. Dit jaar rekent Jumbo erop dat er in totaal zo'n negentig winkels worden omgebouwd naar de Jumbo-formule. Daarbij is voor personeel, bedrijfsleiders en ondernemers van Super de Boer steeds een grootschalig programma opgezet om de waarden van de Jumbo-formule te leren. Iedere week gaan er twee nieuwe winkels open.

 

Door de hogere grondstofprijzen en de daarmee gepaard gaande lagere marges rekent Van Eerd op de sluiting van honderden winkels bij concurrenten. 'De markt laat niet echt toe om die verhoging door te berekenen. Dat wringt en het aantal winkels zal dan ook teruglopen. Elke keten heeft slechte winkels, en als het huurcontract van zo’n winkel verloopt biedt dat kansen', zegt de supermarkman.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.