Frits van Eerd rekent op veel supermarktsluitingen

Topman Frits van Eerd van supermarktketen Jumbo rekent erop dat er de komende jaren een paar honderd supermarkten gaan verdwijnen in Nederland. Volgens Van Eerd hebben alle ketens slechte winkels, die op termijn de deuren gaan sluiten. Door de dalende marges in de levensmiddelenhandel is het niet meer mogelijk dit soort onrendabele vestigingspunten open te houden.

 

Dat zegt Van Eerd in een vraaggesprek met dagblad De Telegraaf. De formule uit Veghel is bezig met een grootschalige operatie na de overname van Super de Boer. Dit jaar rekent Jumbo erop dat er in totaal zo'n negentig winkels worden omgebouwd naar de Jumbo-formule. Daarbij is voor personeel, bedrijfsleiders en ondernemers van Super de Boer steeds een grootschalig programma opgezet om de waarden van de Jumbo-formule te leren. Iedere week gaan er twee nieuwe winkels open.

 

Door de hogere grondstofprijzen en de daarmee gepaard gaande lagere marges rekent Van Eerd op de sluiting van honderden winkels bij concurrenten. 'De markt laat niet echt toe om die verhoging door te berekenen. Dat wringt en het aantal winkels zal dan ook teruglopen. Elke keten heeft slechte winkels, en als het huurcontract van zo’n winkel verloopt biedt dat kansen', zegt de supermarkman.

Topman Frits van Eerd van supermarktketen Jumbo rekent erop dat er de komende jaren een paar honderd supermarkten gaan verdwijnen in Nederland. Volgens Van Eerd hebben alle ketens slechte winkels, die op termijn de deuren gaan sluiten. Door de dalende marges in de levensmiddelenhandel is het niet meer mogelijk dit soort onrendabele vestigingspunten open te houden.

 

Dat zegt Van Eerd in een vraaggesprek met dagblad De Telegraaf. De formule uit Veghel is bezig met een grootschalige operatie na de overname van Super de Boer. Dit jaar rekent Jumbo erop dat er in totaal zo'n negentig winkels worden omgebouwd naar de Jumbo-formule. Daarbij is voor personeel, bedrijfsleiders en ondernemers van Super de Boer steeds een grootschalig programma opgezet om de waarden van de Jumbo-formule te leren. Iedere week gaan er twee nieuwe winkels open.

 

Door de hogere grondstofprijzen en de daarmee gepaard gaande lagere marges rekent Van Eerd op de sluiting van honderden winkels bij concurrenten. 'De markt laat niet echt toe om die verhoging door te berekenen. Dat wringt en het aantal winkels zal dan ook teruglopen. Elke keten heeft slechte winkels, en als het huurcontract van zo’n winkel verloopt biedt dat kansen', zegt de supermarkman.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Back to top