Amazon verpulvert verwachtingen dankzij Prime en cloud | RetailDetail

Amazon verpulvert verwachtingen dankzij Prime en cloud

Amazon verpulvert verwachtingen dankzij Prime en cloud
© Jaroslaw Kilian / Shutterstock.com

Amazon-baas Jeff Bezos heeft weer een goede reden om een grote fles champagne te kraken: zijn bedrijf zag zijn omzet met 43% stijgen tot 51 miljard dollar (42 miljard euro). De nettowinst verdubbelde zelfs naar 1,63 miljard dollar.

 

Prime zorgt voor reuzengroei

Amazon Prime, voor het grote publiek het vlaggenschip van het bedrijf uit Seattle, speelde een grote rol in die enorme groei. De inkomsten uit abonnementen stegen op een jaar tijd met 60% naar 3,1 miljard dollar (2,5 miljard euro), en dankzij het feit dat de honderd miljoen Prime-leden ook steeds meer bestellingen plaatsten ging ook de omzet uit de verkoop van producten met 33% omhoog naar 31,6 miljard dollar (26 miljard euro).

 

De prijs voor een jaarabonnement gaat wel omhoog naar 99 naar 119 dollar (net geen honderd euro) en die van een maandabonnement steeg onlangs van 11 naar 13 dollar. Aangezien Amazon onlangs aankondigde de kaap van 100 miljoen leden te hebben gerond, is die ingreep alleen al goed voor twee miljard dollar (meer dan anderhalf miljard euro) aan extra inkomsten per jaar. Financieel directeur Brian Olsavsky vergoeilijkt dat evenwel door te zeggen dat "we de waarde van Prime blijven verhogen": leden krijgen dan ook voordelen qua aflevervoordelen en ze krijgen toegang tot een enorme videodatabank. 

 

Een andere grote voorganger was de cloudtak van Amazon: Amazon Web Services zag de omzet er met de helft op vooruitgaan tot 5,44 miljard dollar (4,5 miljard euro). De categorie "andere", waarin vooral inkomsten uit reclame zitten, ging vorig jaar maal 2,5 naar 2,03 miljard dollar (1,7 miljard euro). De sectie "fysieke winkels" ten slotte boekte een omzet van 4,3 miljard dollar (3,5 miljard euro). Vergelijken met vorig jaar is nog niet mogelijk, aangezien deze categorie pas in het derde kwartaal van 2017 werd ingesteld, na de overname van de Whole Foods-keten.

 

Winst in één klap 125% hoger

De nettowinst steeg met 125% tot 1,63 miljard dollar (1,35 miljard euro), ondanks de enorm toegenomen investeringen in logistiek (+66% naar 7,8 miljard dollar), marketing (+41% naar 2,7 miljard dollar) en technologie (+34% naar 1,1 miljard dollar).

 

Voor volgend kwartaal verwacht Amazon een omzet van 51 tot 54 miljard dollar, de analistenverwachting van 52,2 miljard dollar (43 miljard euro) zit daar bijna precies midden in. De winst zou in de vork van 1,1 tot 1,9 miljard dollar moeten zitten, analisten houden het op "amper" 1,01 miljard dollar (800 miljoen euro). 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.